Veel bedrijven maken in reclames gebruik van kortsnuitige hondenrassen met ernstige fysieke aandoeningen. De vele vertoningen in de media dragen bij aan het ‘schattige’ imago van deze hondenrassen. Door de groeiende populariteit, stijgt het aantal fokkers en is er een enorme toename van honden met ernstige lichamelijke gebreken. Dier&Recht roept bedrijven op om deze zieke hondenrassen niet langer in te zetten voor reclamedoeleinden.

reclames
Dier&Recht heeft een pagina gelanceerd waar mensen reclames met kortsnuitige honden kunnen melden | Foto: publiek domein

Kortsnuitige honden zoals de mopshond (foto), de Franse bulldog en Engelse bulldog hebben allerlei aandoeningen door hun veel te korte snuit en gedrongen bouw. Het grootste deel van deze honden heeft chronische ademnood, doordat de veel te korte snuit hun luchtwegen blokkeert. De karakteristieke neusplooi veroorzaakt huidontstekingen en oogontstekingen. Door hun afwijkende kaakvorm hebben de dieren vaak last van gebitsproblemen, waardoor ze moeite hebben met eten.

Door de gedrongen bouw is het bekken smal terwijl de kop in verhouding erg breed is. Dit maakt het voor deze honden bijna onmogelijk om normaal te bevallen, vrijwel alle pups komen ter wereld via een keizersnede. Diezelfde gedrongen bouw zorgt ook voor een groot risico op rug- en knieproblemen. Het is extra schrijnend dat deze honden vooral lijden onder de fysieke kenmerken waar ze doelbewust op worden gefokt.

reclames
Franse bulldog | Foto: publiek domein

Reclames met gezonde dieren
Dier&Recht informeert bedrijven en consumenten over de kwalijke gevolgen van het tonen van zieke hondenrassen in de media. Met de nieuwe campagne (Stop Commercieel Gebruik Kortsnuitige Honden) roept de stichting reclamebureaus en adverteerders op om voortaan alleen gebruik te maken van gezonde dieren. Dier&Recht heeft een pagina gelanceerd waar mensen reclames met kortsnuitige honden kunnen melden. Bedrijven die reclame maken met kortsnuitige hondenrassen, krijgen dan van Dier&Recht uitleg en een verzoek om de uitingen met de zieke dieren te vervangen door beelden met gezonde honden.

Daarnaast hoopt de stichting dat het groeiende bewustzijn onder consumenten bijdraagt aan een vermindering van de vraag naar deze doorgefokte hondenrassen.

Persbericht Dier&Recht