Sinds 2010 heeft Turkije op aandringen van de Europese Unie het mogelijk gemaakt dieren te importeren vanuit de EU. Zo werden tussen 2010 en 2015 900.000 schapen, 850.000 runderen en 5000 geiten op lange-afstandstransport gezet.

Turkije
Diertransport grens Bulgarije-Turkije | Foto: Schlijper.nl

In 2015 steeg het aantal dieren met 39 procent ten opzichte van het jaar ervoor en voor 2016 zet de EU zelfs in op een nog grotere export met alle gevolgen van dien. Dit kan en mag zo niet langer doorgaan!

Tot nu toe 7264 handtekeningen. Ga direct naar de petitie en teken ook.

Overtredingen
Eyes on Animals doet samen met Tierschutzbund Zürich en Animal Welfare Foundation al vijf jaar lang onderzoek naar deze transporten. Bij het feit dat de huidige regelgeving met betrekking tot deze transporten al uiterst dubieus en minimaal is blijkt uit hun onderzoek dat bij 70 procent van de transporten er sprake is van overtredingen.

Turkije
Urenlang tegen elkaar aan gedrukt

Zo zijn veel vrachtwagens overladen met dieren en staan de dieren uren tegen elkaar aan gedrukt zonder dat ze kunnen gaan liggen. Ook worden de tijden dat de dieren op transport mogen ruimschoots overtreden waardoor dieren dagen in de vrachtwagen staan zonder rust.

Reportage
Samen met Eyes on Animals en fotograaf Thomas Schlijper ging Karen Soeters, hoofdredacteur van PiepVandaag.nl, mee naar de grens Bulgarije-Turkije om met eigen ogen de wantoestanden te zien waar deze transporten mee gepaard gaan. Daar maakten zij de volgende reportage (let op, zeer schokkende beelden):

Hittestress
Vaak krijgen de dieren niet genoeg te eten en weinig of zelfs geen vers geen water en staat de ventilatie niet aan waardoor ze lijden aan hittestress. Dieren eten van ellende hun eigen uitwerpselen op. Ook wordt er volop gereden bij temperaturen boven de 30 graden.

Zwangere koeien krijgen hun kalfjes in de vrachtwagen, niet alleen door stress en slechte omstandigheden tijdens het vervoer, maar ook door gesjoemel met inseminatiedatum, wat leidt tot tragische situaties. Lesley Moffat, directeur van Eyes on Animals:

“Het is onacceptabel dat de dieren voor bescherming zijn aangewezen op onze aanwezigheid aan de grens. Wij doen wat we kunnen, verlenen eerste hulp aan lijdende dieren en bellen over de overtredingen met de verantwoordelijke veetransporteurs en autoriteiten, maar de instanties van de lidstaten en de industrie zelf moet hun verantwoordelijkheid nemen. Wij hebben extreme dierenleed op deze route gezien sinds 2010. Genoeg is nu genoeg!”

Turkije
Dieren eten van ellende hun eigen uitwerpselen op | Foto: Schlijper.nl

Nederland zet eerste stap
Inmiddels hebben in Nederland de transporteurs, boeren en slachters een lijst opgesteld met voorschriften hoe te handelen bij extreme hitte of kou. Deze afspraken gelden voor hoefdieren als varkens, schapen en koeien. Waarschijnlijk volgen later dit jaar soortgelijke afspraken voor pluimvee.

De afspraken houden onder meer in dat er geen dieren meer vervoerd mogen worden wanneer het warmer is dan 35 graden, en treden in werking zodra het buiten 27 graden is. Ook mogen de transporten niet meer overdag plaatsvinden. In de maanden juli en augustus zullen er voortaan geen diertransporten meer plaatsvinden vanuit Nederland naar Turkije.

In de winter moet de transporteur erop toezien dat de dieren niet bevriezen, maar hierover zijn nog geen duidelijke afspraken gemaakt, behalve dat het bij -10 graden te koud is voor diertransporten. De NVWA zal gaan toezien op het naleven van de zelfopgelegde regels (bron).

Turkije
Genoeg is genoeg!

Conclusie
Alle regels die gelden binnen de EU en die ook Turkije heeft overgenomen worden dagelijks overtreden. Bij de controles aan de grens wordt alleen gekeken of de papieren in orde zijn en of er besmettelijke ziektes onder de dieren heersen. Alle andere welzijnsaspecten worden genegeerd.

Een transport dat eenmaal over de grens bij Bulgarije is gegaan en in het  zogenaamde niemandsland staat kan nooit meer worden teruggestuurd naar EU. Gevolg: vrachtwagens met dieren staan vaak dagen te wachten op toestemming van Turkije om de grens over te kunnen. Indien geen toestemming gegeven wordt gaan de dieren dood in niemandsland. Transporten terugsturen aan de grens van Bulgarije is ook geen optie op dit moment want de eerste plek om de dieren uit te laden is Roemenië en daar is slechts een beperkte capaciteit. De rustplaats in Bulgarije is namelijk tijdelijk gesloten vanwege Lumpy Skin Disease, maar heeft ook beperkte capaciteit als die wel open is.

Tot slot worden de regels niet alleen overtreden; er wordt überhaupt niet op gehandhaafd.

Petitie
Dit kan en mag zo niet langer doorgaan! Help mee om dit dierenleed te stoppen. Teken de onderstaande petitie en eis van alle ministers van landbouw in ieder Europees land dat levende dieren op deze route stuurt dat ze actie ondernemen.

Tot nu toe 7264 handtekeningen. Let op: het kan even duren eer je ondertekening zichtbaar is in de stand.

Dear Ministers of Agriculture from EU Member States that export live animals to Turkey

Export of live EU animals to Turkey: cruel and illegal

Investigations carried out by Eyes on Animals and TSB|AWF over the last six years on the live-animal export route from Europe to Turkey show horrendous on-going animal-suffering. It is routine practice that these transport consignments are in serious breach of EU Regulation 1/2005 on the protection of animals during transport.. We are writing to request that your country put an end to tolerating this suffering and stop sending animals along this route.

Regulation 1/2005 requires that after 28 hours travel, animals must be unloaded at a control post and given food, water and 24 hours rest. Due to the large volume of animals on this route, there is not enough infrastructure to unload and rest all the animals. There is only one control post in Bulgaria and one in Romania for cattle and these are often so full that livestock trucks have to wait in line. Frequently they are even closed due to various disease outbreaks (most recent one being Lumpy Skin). Despite this, your country continues to sends animals on this route without checking that there is space booked at the control posts so that theanimals are being indeed unloaded in due time. This results in animals suffering from hunger, dehydration and exhaustion. In some cases animals get injured or collapse during these long journeys. In the worst cases animals fail to survive and die en route.

Long delays inside the border and at Turkish customs are the norm – on average these last around 17 hours but they can go on for several days. This has been the case since 2010 and is still the case today. Throughout this time the animals are usually left on a stationary truck with no shade as there are virtually no facilities at the border or at customs into which the animals can be unloaded for rest and care. They have inadequate access to water; there is just one water hose inside the border which often has to be shared by 20 or more trucks – recently it had to be shared by over 50 trucks.

In 2015 the European Court of Justice (ECJ) ruled in the Zuchtvieh case that when live animals are exported from the EU to a third country, the requirements of Regulation 1/2005 also apply after the animals leave the EU (i.e. they continue to apply to the stages of the journey outside the EU). The exporting Member States and the exporters regularly ignore the ECJ judgment. Under the ECJ ruling some consignments must be unloaded for a 24 hour rest break in Turkey. However, there are no control posts or similar facilities in Turkey and so the ECJ ruling is completely flouted.

Under Article 3 of Regulation 1/2005 animals must be carried “without delay” to their destination. Article 3 is always breached during the long journeys to Turkey as there are always lengthy delays at the border. Article 22.2 stipulates that if a consignment has to be detained for more than two hours, the competent authority shall ensure that appropriate arrangements are made for the care of the animals and, where necessary, their feeding, watering, unloading and accommodation. This requirement too is always broken during exports to Turkey; there are no facilities at the border into which animals can be unloaded or cared for even though the delays are nearly always much longer than two hours.

Under Regulation 1/2005 temperatures on board for the animals are also never supposed to surpass 30 degrees Celcius, and yet your country sends animals to Turkey even during the hot summer months when the temperatures at the Turkey border are above 35 degrees every day.

The exports to Turkey are illegal as they always are carried out in breach of Regulation 1/2005. Accordingly we urge you to comply with EU law by stopping to authorise the export of live animals to Turkey.

Yours sincerely,
ja ik wil op de hoogte gehouden worden.


[Op PiepVandaag.nl en met betrekking tot acties is het volgende privacy beleid van toepassing]

Meer doen?
Deel deze actie met vrienden op zoveel mogelijk sociale media-platforms en vertel het verder.

Zorg dat de inspecteurs van Eyes on Animals hun onderzoeken kunnen voortzetten en doe een donatie via www.eyesonanimals.com/doneer. Hartelijk dank!

Turkije

Download hier de tekst (pdf) van de petitie gericht aan de ministers van landbouw van alle EU-lidstaten.

©PiepVandaag.nl