Wakker DierBij bijna driekwart kip-assortiment ontbreekt diervriendelijkere keus

Bij bijna driekwart (73%) van het kip-assortiment in supermarkten kunnen klanten alleen voor plofkip kiezen en is er geen diervriendelijker alternatief te koop. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier naar 724 kip-producten bij de 10 grootste supermarktketens.

Wakker Dier - Biologisch vs plofkip dwingen
Wakker Dier – Biologisch vs plofkip 

Wakker Dier:

“Als je bijvoorbeeld in jouw winkel kipdrumsticks, kippenvleugeltjes of kipschnitzel wilt kopen dan is dat vaak alleen van plofkip te koop. Bij de meeste kipproducten word je zo als klant min of meer gedwongen om plofkip te kopen. Supermarkten geven je – ondanks hun mooie woorden – amper diervriendelijkere keus.”

Lidl, Hoogvliet, Jumbo en C1000 kwamen als slechtste uit de bus, Albert Heijn is een middenmoter en Coop en Deen boden hun klanten het meeste diervriendelijke keus. Het gebrek aan keus zet een rem op de groei in consumptie van diervriendelijker gehouden kip.

Wakker Dier bezocht meerdere filialen van de Albert Heijn, Jumbo, C1000, Aldi, Lidl, Plus, Dirk, Deen, Coop en Hoogvliet, samen goed voor 87% van de markt. 724 verse kip-producten werden op diervriendelijkheid beoordeeld. Bij 73% van het kip-assortiment kon de klant alleen kiezen voor plofkip. Bij 16% had de klant keus tussen plofkip en diervriendelijker gehouden kip. Bij 11% van het kip-assortiment was juist alle kip diervriendelijker gehouden en was geen plofkipvariant te koop. De zekerheid van een diervriendelijker gehouden kip had je vooral bij Deen en Coop. Deze supermarkten hebben een aanzienlijk diervriendelijker kipschap dan bijvoorbeeld grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo. Eerder bleek al uit de reclamegegevens van de grote supermarkten dat het aantal promoties met plofkip stijgt.

Wakker Dier voert sinds het voorjaar van 2012 campagne tegen de plofkip, met name tegen de twee grootste plofkipverkopers; Albert Heijn en Jumbo. Veel fabrikanten en ziekenhuizen zijn sindsdien overgestapt op een diervriendelijker alternatief zoals kip met een Beter Leven ster, andere hebben aangegeven dit in de nabije toekomst te gaan doen. Ook consumenten kiezen in toenemende mate voor diervriendelijker gehouden kip. De verkoop van plofkip is de laatste 2 jaar met 6% gedaald en de verkoop van kip met Beter Leven-kenmerk met 80% gestegen.

Helaas zijn de grootste plofkipverkopers, de supermarkten, nog niet van plan over te stappen op de diervriendelijkere kip met een Beter Leven ster. Zij willen op de lange termijn over op de Kip van Morgen, een plofkip in flauwekulsaus: 19 in plaats van 21 kippen per vierkante meter (per kip een extra oppervlakte ter grootte van een smartphone), nooit naar buiten en een paar dagen langer leven. En dat laatste pas in 2020. Wakker Dier blijft onverminderd campagne voeren voor een plofkip-vrij schap in 2015, vooral gericht op de grootste plofkipverkopers: Albert Heijn en Jumbo.

Persbericht Wakker Dier