Wakker DierWakker Dier roept het Nederlands publiek op om een passende naam te bedenken voor de nieuwe plofkip van Albert Heijn. De oproep wordt geplaatst in grote advertenties in het NRC en de Next. Eerder dit jaar kondigden de supermarkten met veel tamtam aan met een nieuwe duurzamere en diervriendelijkere kip te komen. Maar in de praktijk mogen de dieren slechts enkele dagen langer leven en krijgen ze een smartphone meer aan ruimte. De wedstrijd is nodig omdat Wakker Dier vermoedt dat Albert Heijn deze excuuskip binnen een of twee jaar in het schap wil leggen, voorzien van een klinkende naam om het winkelpubliek zand in de ogen te strooien. Om de grootgrutter vóór te zijn, roept Wakker Dier iedereen op om mee te helpen: “samen geven we de juiste naam aan deze nieuwe kip-die-ze-geen-plofkip-willen-noemen-maar-het-eigenlijk-wel-is.” De winnaar wordt begin december in de NRC bekendgemaakt.
Nieuwe plofkip

  • Zie de advertentie in de NRC
  • Stuur een nieuwe naam in via Facebook 

Plofkip
Nederland slacht jaarlijks 1,5 miljoen plofkippen: het zijn kuikens van zo’n 6 weken oud die dan al ruim twee kilo wegen. Met duizenden in een stal en 20 kippen op een vierkante meter worden ze gehouden in dichte schuren en in hun eigen ontlasting. De snelle groei zorgt voor veel welzijnsproblemen: kreupelheid, gewrichtspijn, voetzweren, brandhakken en ademhalingsproblemen. Plofkippen krijgen veel antibiotica. Bijna al het kippenvlees in de winkels is  besmet met ESBL bacteriën.

Campagne Wakker Dier
Wakker Dier wil dat Nederland omschakelt naar kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kippen leven twee weken langer en hebben nauwelijks last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Ze hebben een overdekte uitloop, meer ruimte en volgens recent grootschalig onderzoek krijgen zij 85% minder antibiotica toegediend. Veel A-merken zoals Unilever, Struik, Domino’s-, Wagner en NewYork Pizza beloofden al om om te schakelen. Ook supermarkt Deen, álle merken babyvoeding waaronder Olvarit en de huismerken van Etos, Kruidvat, Albert Heijn en Jumbo, 24 ziekenhuizen en tientallen bedrijfskantines gaan van de plofkip af.

Supermarkten willen de omschakeling naar 1 ster kip (vooralsnog) niet maken. Zij kiezen voor een tussenoplossing die net niks is: de plofkippen krijgen uiterlijk in 2015 een handje stro, een nachtrust van 6 in plaats van 4 uur en een smartphone meer aan ruimte. Uiterlijk in 2020 krijgt de kip er een paar levensdagen bij en mag dan gemiddeld 45 dagen leven. Wakker Dier gaat door met haar campagne totdat supermarkten overstappen op kip met minimaal 1 Beter Leven ster.

Albert Heijn – grootste plofkip verkoper van Nederland
In de campagne van Wakker Dier is veel aandacht voor de supermarkten Jumbo en Albert Heijn, ook al verkopen alle andere supermarkten óók nog plofkip. Daar zijn goede redenen voor:

  • AH is de grootste plofkipverkoper van Nederland, ongeveer een derde van alle plofkippen die in een supermarkt verkocht worden, komt uit een AH winkel. Dat zijn tientallen miljoenen dieren per jaar.
  • AH is ‘supermarktkoning’ – marktleider – van Nederland en andere supers kijken wat AH doet. Jumbo is de ‘kroonprins’.  Zolang AH en Jumbo publiekelijk verkondigen niet te stoppen met plofkip, blijven anderen ook gewoon plofkip verkopen.
  • AH stuntte in de eerste helft van 2013 drie keer zo vaak met plofkip als het jaar ervoor. Vooral met de aanbiedingen van de voordeelverpakking plofkipfilet voert Albert Heijn de verkoop op. Jumbo voert de laagsteprijsgarantie op veel producten, ook op plofkip.

NRC Charity Awards
De advertenties zijn mogelijk gemaakt door de NRC Charity Awards – Wakker Dier won de publieksprijs en kreeg een eervolle vermelding van de jury en won daarmee 5 gratis spreads in de NRC of NRC Next.

Persbericht Wakker Dier