Toerisme waar wilde dieren bij betrokken zijn is big business. Daarom voeren drie dierenbeschermingsorganisaties in Nederland voor het derde jaar op rij campagne om reizigers te wijzen op het dierenleed dat deze industrie veroorzaakt.

Think again
Voor sommige toeristen lijkt het heel schattig, knuffelen met een welpje. Maar er gaat een wereld van ellende achter schuil: op deze mensen richt de campagne Think again zich | ©Stichting SPOTS

Het leed achter de schermen

Nog steeds worden er dagelijks meer dan 550.000 dieren mishandeld voor vermaak van toeristen. Vaak zien toeristen het leed niet wat hierachter schuilgaat. Het ziet er immers zo lief en onschuldig uit. Leeuwenwelpjes knuffelen, een ritje op een olifant, zwemmen met een dolfijn en een selfie met een dansaapje. Maar niets in minder waar en wat er achter deze industrie schuilgaat, verdraagt het daglicht niet.

Olifantenritjes: geen goed idee

De dieren worden vaak op jonge leeftijd uit het wild weggerukt van hun familie of zelfs speciaal daarvoor gefokt. Ook worden ze vaak op gruwelijke wijze getraind zodat ze ‘geschikt’ worden voor de omgang met toeristen of om kunstjes te vertonen.

5 mythes rondom zwemmen met dolfijnen

Leeuwen en tijgers op knuffelfarms gaan zelfs drie stadia door. Als de welpjes te groot worden om te knuffelen, dan kunnen toeristen met ze gaan wandelen. En als ze daar niet meer geschikt voor zijn, dan eindigen ze als jachttrofee.

Online campagne “Think Again”

Stichting AAP, Stichting SPOTS en World Animal Protection vragen deze zomer reizigers geen attracties met wilde dieren te bezoeken met de online campagne ‘Think Again’.

Reisorganisaties goed op weg

Inmiddels zijn ook steeds meer reisorganisaties zijn zich ervan bewust van dat deze vorm van toerisme niet meer kan en schrappen dieronvriendelijke attracties uit hun aanbod. Meer dan 100 reisorganisaties wereldwijd hebben bijvoorbeeld al beloofd om niet langer reizen naar locaties aan te bieden waar je een olifantenrit of -show kunt bezoeken, waar dan ook. Onder deze reisorganisaties zijn populaire merken van over de hele wereld, zoals TUI, Fox Verre Reizen, Intrepid en Djoser. En afgelopen week kondigde ook Virgin Holidays, een van de grootste Engelse reisbureau’s, aan te stoppen met de verkoop van tickets voor SeaWorld.

Reisorganisaties schrappen dieronvriendelijke attracties

Bronnen:

©Animals Today Rowena Facee Schaeffer


Strijd mee tegen dierenleed!

Zonder jouw hulp kunnen House of Animals en Animals Today niet verder groeien en dieren een stem geven. Waardeer je wat wij doen, steun ons dan met een (eenmalige) donatie.