De online handel in illegale wildlife producten, in het bijzonder ivoor, gaat in China tegenwoordig vaak ‘ondergronds’. Van voor iedereen toegankelijke websites verschuiven de transacties naar afgeschermde social media platforms. Voor ‘ivoor’ worden wel 22 codewoorden gebruikt. Dat blijkt uit het e-commerce monitoringonderzoek van TRAFFIC naar Chineestalige webwinkels. TRAFFIC is de wereldwijd opererende onderzoeksorganisatie die de handel in wilde dieren en planten in de gaten houdt.

België wildlife producten
Ivoor

In 2006 begon TRAFFIC met de monitoring van het aanbod van illegale wildlife producten in Chinese webwinkels. De piek lag in maart 2012 toen er in één maand tijd 4000 nieuwe advertenties voor illegale wildlife producten werden geplaatst, bovenop de 50.000 die er al stonden. In meer dan de helft van de nieuwe advertenties ging het om items van ivoor.

Medewerking webwinkels en politie
Sinds grote webwinkels en politie op verzoek van TRAFFIC de advertenties verwijderen en codewoorden voor illegale producten blokkeren, liep de hoeveelheid nieuw geplaatste advertenties scherp terug tot 1500 in juli 2012. Ook het totale online aanbod van illegale wildlife producten nam af, tot 30.000 in april 2012. Van juli 2013 tot oktober 2014 schommelde het totale aantal advertenties rond de 10.000.

Zhou Fei van TRAFFIC in China:

“De grote online winkels zijn belangrijke bondgenoten bij het uitbannen van de illegale handel in wildlife; hun inzet heeft geleid tot een mindere groei in het aanbod van dergelijke spullen. Het continu grote aanbod blijft echter zorgwekkend en nu zien we ook nog eens dat de manier waarop deze dingen te koop worden aangeboden, verandert”.

Codewoorden
Een van de veranderingen is dat het aantal codewoorden dat verkopers gebruiken om hun illegale waar te verbergen, is toegenomen van 15 naar 64. Voor ivoor alleen al bestaan tenminste 22 codewoorden, zoals “Afrikaanse materialen, gele materialen, wit plastic, gelei”. Als deel van het routine monitoringonderzoek zoekt TRAFFIC iedere maand alle 64 codewoorden op 25 e-commerce en antiek-websites voor acht wildlife producten: ivoor, neushoornhoorn, tijger- en luipaardbotten, schilden van de karetschildpad, schubben van schubdieren, de hoorns van de saiga-antilope en de snavel van neushoornvogels.

Er zijn ook aanwijzingen dat de handel verschuift van webwinkels naar sociale media waar handelaren foto’s en informatie over illegale wildlife producten publiceren. Sommige handelaren gebruiken daarbij ‘agenten’ die hun bereik vergroten door de informatie te re-posten op hun eigen social media platforms. Dit betekent dat de handhavende instanties nieuwe manieren moeten ontwikkelen om de verborgen wereld van social media marketing steeds een stap voor te blijven.

Zhou Fei van TRAFFIC:

“Het monitoren en het speurwerk op deze ondergrondse marktplaatsen moeten topprioriteit voor de politie worden. Het ziet ernaar uit dat criminelen er hun illegale activiteiten in praktijk brengen.”

Het TRAFFIC-rapport ‘Moving targets: Tracking online sales of illegal wildlife products in China’ verscheen op 3 maart 2015 ter gelegenheid van de eerste World Wildlife Day van de Verenigde Naties.

Persbericht WNF