Mexicaanse ecologen startten afgelopen vrijdag een campagne om de axolotl te redden. Het doel is om fondsen te werven voor het behoud van deze bedreigde inheemse visachtige salamander.

Axolotl
Mexicaanse ecologen starten campagne om axolotl te redden | Foto: publiek domein

Voor de campagne Adoptaxolotl kunnen mensen voor 600 pesos (32 euro) een virtuele axolotl (“ah-ho-LOH’-tul”) adopteren. Donateurs krijgen daarbij live updates over de gezondheid van ‘hun’ axolotl. Donateurs kunnen ook een virtueel diner kopen voor één van de dieren. De actie is opgezet door ecologen van de Autonome Universiteit van Mexico. De campagne is nodig omdat het aantal axolotls in hun belangrijkste leefgebied in minder dan twintig jaar met 99,5 procent is afgenomen.

Campagne om axolotl te redden

De campagne leverde vorig jaar iets meer dan 24.000 euro op. De opbrengsten gingen toen naar een experimenteel fokprogramma en pogingen om de habitat in de oude Azteekse kanalen van Xochimilco, een zuidelijke wijk van Mexico-Stad, te herstellen. Ecoloog Alejandro Calzada legt uit:

“De opbrengsten van vorig jaar zijn niet genoeg om bijvoorbeeld goed te blijven monitoren. Voor dit grote gebied is meer geld nodig. We moeten echt dringend aan de slag”

Met extra geld hopen hopen de ecologen een nieuwe telling uit te kunnen voeren. De laatste was namelijk in 2014. Zonder accurate gegevens over de dieren is het moeilijk om erachter te komen hoe lang de dieren nog hebben en waar prioriteiten gesteld moeten worden aan de beschikbare hulpbronnen.

Bedreigd

Bijna alle 18 soorten axolotl in Mexico zijn ernstig bedreigd. Ooit leefden er zo’n 6000 axolotls per vierkante kilometer in het land. Nu zijn dat er slechts 36 per vierkante kilometer. Uit recent onderzoek blijkt dat er minder dan duizend Mexicaanse axolotls in het wild te leven. De dieren kampen met verschillende bedreigingen voor hun voortbestaan. De groeiende verstedelijking in de hoofdstad heeft de waterkwaliteit van de kanalen erg verslechterd. Verder zwemmen rond de hoofdstad veel uit fokkerijen ontsnapte regenboogforellen, die axolotls verdringen en hun voedsel opeten. Ook worden veel axolotls getroffen door een dodelijke huidetende chytrideschimmel. Een campagne om axolotls te redden is dan ook hard nodig.
.

Populaire dieren op TikTok: zorg of zegen?

 

‘Watermonster’

De dieren zijn vernoemd naar de Azteekse god van vuur en bliksem, Xolotl, en zijn al eeuwenlang een belangrijk cultureel symbool in het land. De Spaanse vertaling van axolotl uit de taal van de oude Azteken is ‘watermonster’. Niet alleen van de lokale bevolking krijgen de dieren aandacht. De salamanders kunnen verloren of beschadigde ledematen, harten, wervelkolommen en zelfs delen van hun hersenen terug laten groeien.

Wetenschappers over de hele wereld kijken daarom belangstellend naar de dieren, omdat ze denken dat deze zelf-genezende kracht het geheim zou kunnen bevatten van weefsel- en zelfs kankerherstel. Maar de dieren zijn ook populaire huisdieren geworden met hun unieke uiterlijk en grote hoofd en ogen. Hoewel de dieren in het wild vaak bruin of grijs zijn, zijn in gevangenschap gefokte axolotls vaak wit met roze dankzij een genetische mutatie.

campagne om axolotl te redden
Axolotl | Foto: only alice/flickr CC BY-NC-ND 2.0

Het is nog de vraag of de axolotls een betere tijd tegemoet gaan. Onderzoekers zijn namelijk afhankelijk van donaties en vrijwilligers en ondertussen heeft de Mexicaanse regering een bezuiniging van elf procent voor de milieuafdeling goedgekeurd. Volgens een analyse van de Mexicaanse begroting voor 2024 zal de regering van president Andrés Manuel López Obrador gedurende de komende zes jaar vijfendertig procent minder geld geven aan de milieuafdeling van het land dan het vorige kabinet. De campagne om de axolotl te redden is belangrijker dan ooit.

Bronnen:

©AnimalsToday.nl Sophie Jongma