CEO Jochen Zeitz van het Duitse sportmerk Puma heeft in een interview met de Financial Times tijdens de Rio +20 top gezegd dat leer gebruiken voor hun schoenen en andere producten uiteindelijk tot het verleden gaat behoren, omdat het té schadelijk is voor het milieu.

©Wiwo.de

Aldus Zeitz:

“I think eventually we’ll have to look at alternative materials, there’s no question about it.”

Ook gaf hij aan dat Puma al bezig is met andere innovatieve manieren om de ruwe materialen voor hun producten te kunnen leveren zonder een beroep te hoeven doen op de natuur.

“It may sound crazy, but maybe there’s an economic way of producing a leather like product in a laboratory.”

Vorig jaar liet het bedrijf voor het eerst een “environmental impact profit and loss account” opstellen, een winst en verlies rekening voor het milieu. Ze schatten de waarde van de impact op het milieu op €145 miljoen. Puma’s omzet het eerste kwartaal van 2012 was €821 miljoen. De rekening liet duidelijk zien dat de ecologische voetafdruk vooral bepaald wordt door het verwerken en produceren van de ruwe materialen met als grootste boosdoener, leer. Het verwerken van leer brengt kosten met zich mee voor veeteelt en kost water, land en veroorzaakt chemische verontreiniging (verven).

Zeitz is al langer bezig met milieuvraagstukken, zo heeft hij in de kantines van het sportmerk een vleesvrije maandag geïntroduceerd en is hij zelf met 80% vleesconsumptie geminderd. Via het programma PUMASafe, als onderdeel van PUMAVision probeert het sportmerk bij te dragen aan onder andere milieuvriendelijkere manieren van produceren.

Zeitz zelf woonde de Rio+20 top bij om zijn visie en ideeën te delen met betrekking tot nieuwe initiatieven voor duurzaam zaken doen.

Bron ©PiepVandaag.nl