Wanneer dieren vanuit de EU naar derde landen geëxporteerd worden gaat dit aantoonbaar gepaard met extreem veel dierenleed. Het Europees Parlement drong er sterk op aan om transporten van levende dieren naar landen buiten de EU te verbieden, maar de Europese Commissie wil dat niet. De afweging tussen geld en belangen enerzijds en dierenwelzijn anderzijds wordt niet gemaakt vanuit moreel besef.

Omstreden EU diertransporten naar derde landen niet van de baan
De Queen Hind had 14.600 offerschapen aan boord bestemd voor de Perzische Golf toen het schip kapseisde in de Roemeense haven van Midia – slechts 33 dieren overleefden het | Foto (2019): ©Animals International

Het eindeloze gesleep met levende dieren en het leed dat hiermee gepaard gaat, is bijna met geen pen te beschrijven. In een tijdperk waarin de mens steeds meer leunt op kunstmatige intelligentie, is hij zijn eigen intelligentie onderweg verloren. Waarom moet een dier nog steeds levend, over soms duizenden kilometers getransporteerd worden van A naar B, om vervolgens daar geslacht te worden?

Niet buiten de EU

Over land, zee of in de lucht, afstand schijnt niet uit te maken. Dagen, weken, zelfs maandenlang zijn deze dieren onderweg. Dierenwelzijn telt totaal niet mee. Het Europees Parlement drong er sterk op aan om transporten van levende dieren naar landen buiten de EU te verbieden, maar de Europese Commissie heeft hier geen oren naar.
.

#GNvdD: Voldoende Europese steun om diertransporten aan banden te leggen

Luxemburg loopt ver vooruit

Landen zoals Nederland, Duitsland, België, Denemarken en Luxemburg wilden in 2021 al een verbod op deze transporten en pleitten voor een overstap naar handel in vlees, karkassen en (genetisch) fokmateriaal. Luxemburg heeft het zelfs zelf al verboden. Het eerste Europese land dat dit zelf heeft ingesteld in de hoop dat andere zullen volgen.
.

#GNvdD: Luxemburg verbiedt transport levende dieren voor slacht buiten EU

.
De landen die de meeste dieren transporteren zijn hier juist fel op tegen. Ierland bijvoorbeeld, dit land exporteerde al in de eerste 25 weken van 2023 zo’n 195.3560 piepjonge kalveren. Ook landen zoals Frankrijk, Griekenland, Ierland, Letland, Portugal, Roemenië en Spanje willen geen ban op verre transporten. Zij vervoeren immers samen de meeste dieren. Meer dan 1,4 miljard (!) dieren worden er per jaar levend op transport gezet in de EU.

‘Wat daar gebeurt is je reinste dierenmishandeling’

Europarlementariër Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren zet zich al jaren in voor een ban op diertransporten in en buiten Europa. Zo is ze zelf ook naar Kroatië en Slovenië afgereisd om diertransporten naar zogenaamde ‘derde landen’ (landen buiten de EU, m.u.v. EER landen) te inspecteren en zag de vele misstanden met eigen ogen:

“Transporten waarbij dieren worden vervoerd naar landen buiten de EU, zijn de langste en de meest gruwelijke. Na dagenlang onderweg te zijn in Europa worden dieren, vaak hardhandig en bij extreme hitte, overgeladen op schepen met bestemmingen ver buiten de EU. Eenmaal over de EU-grens is er geen enkele controle meer op het welzijn van de dieren. Wat daar gebeurt is je reinste dierenmishandeling.”

.

geen veetransport meer naar derde landen
Veetransport grens Bulgarije-Turkije | Foto: screenshot video Animals Today/YouTube

Transport naar derde landen in strijd met EU-wetgeving

Dat het bovenstaande in strijd is met EU-wetgeving wordt schijnbaar aan de laars gelapt. Al sinds 2005 gelden er maximale reistijden. Voor lang transport mogen bijvoorbeeld runderen maximaal 28 uur op transport. Elke 14 uur moeten ze voldoende rusttijd krijgen van minimaal 1 uur met water en zo nodig voer. Hierna mogen de dieren nog maximaal 14 uur vervoerd worden. Alleen in het belang van de dieren en als de eindbestemming vlakbij is, mag er 2 uur extra gereisd worden. In 2018 bepaalde een rechter dat deze wetgeving ook geldt voor de derde landen.
.

Karen’s blog: Na 15 jaar eindelijk stop van veetransporten naar derde landen

.
De beslissing van het Europees Parlement om levende dieren ook naar landen buiten de EU te blijven transporteren is dus in strijd met de uitspraak van het EU-hof. Anja Hazekamp:

“Het Europees Hof heeft bepaald dat dieren gedurende hun gehele reis beschermd moeten worden volgens Europese regels. Maar dat is met geen mogelijkheid te garanderen. Een totaalverbod op transporten naar landen buiten de EU is daarom meer dan nodig.”

Verbod derde landen verder weg dan ooit

Ondertussen is een verbod op transporten van levende dieren naar derde landen verder weg dan ooit. Terwijl het zo hard nodig is. Dieren hebben te maken met stress, kou of hitte, gebrek aan ruimte en vooral ongemak van het staan. Dieren op zee hebben het helemaal zwaar. Zo’n reis kan maanden duren. Dieren sterven onderweg en degenen die het overleven komen uitgeput en besmeurd me uitwerpselen aan, om vervolgens vaak zonder verdoving geslacht te worden. Volgens de Europese Rekenkamer duurt meer dan een derde van alle transporten langer dan is toegestaan, en vervoerders houden zich vaker niet dan wel aan de EU-normen voor dierenwelzijn.
.

Spoeddebat aangevraagd na kapseizen Roemeens schapentransport

.
De verbeteringen die de Europese Commissie nu wel voorstelt, zijn klein. Dan gaat het bijvoorbeeld om kalfjes jonger dan 5 weken en lichter dan 50 kilo die niet mogen worden vervoerd, evenmin als lammetjes jonger dan 3 weken, tenzij het gaat om een afstand kleiner dan 50 kilometer. Op dit moment is de minimumleeftijd van kalfjes om te mogen vervoeren nog 10 dagen. De laadklep van schepen mag niet steiler zijn dan 20 graden voor koeien, varkens en paarden, en niet steiler dan 26 graden voor schapen en geiten.

Pleisters plakken op slagaderlijke wonden

Dit alles is natuurlijk vergelijkbaar met pleisters plakken op slagaderlijke wonden. Dieren zullen hier weinig tot niks van merken. De regels en wetten met betrekking tot dierenwelzijn tijdens transporten worden al jaren stelselmatig overtreden. Dit gebeurt in derde landen, in Europa en ja, ook in Nederland. Elke dag weer. Er komen vreselijke misstanden naar buiten, maar men komt ermee weg. Zolang belangen groot zijn en lobbyisten vrij spel krijgen, zal er weinig veranderen. Geld weegt zwaarder dan morele waarden.

Bronnen:

Ierland lapt regels aan zijn laars tijdens transport kalveren naar vasteland

©AnimalsToday.nl Mariska van Geelen