Ieder jaar worden meer dan 1,5 miljoen kalfjes geboren in Ierland om de melkproductie van de koeien op gang te houden. Een groot deel van de pasgeboren kalfjes wordt als mestkalf afgezet op het Europese vasteland waarbij regelmatig de richtlijnen overtreden worden tijdens het transport. Achter deze zuivelindustrie verschuilt gruwelijk en vaak verborgen dierenleed.

transport
Ierland lapt regels aan zijn laars tijdens transport kalveren naar vasteland | Foto: Eyes on Animals

Europese richtlijnen

Stelselmatig worden de Europese richtlijnen voor het transport van jonge ongespeende kalveren per vrachtwagen, veerboot of per vliegtuig van Ierland naar het vaste Europese land overtreden. Deze veetransportrichtlijnen zijn er niet voor niets: ze moeten de weerloze jonge wezens beschermen. Regelmatig toont de berichtgeving aan dat de dieren als ‘levenloze handelswaar’ worden behandeld. Door de jaren heen is de regelgeving voor het transporteren van onder andere jonge zoogdieren zoals kalveren, veulens en biggen aangescherpt. Desalniettemin wordt dit niet in acht genomen en wordt er regelmatig op politiek niveau de vraag gesteld waarom de dieren over lange afstanden worden vervoerd.

Moederloze kalfjes

De tijd dat kalfjes op transport werden gezet nadat ze amper droog waren achter de oren na de geboorte, is gelukkig voorbij. Dit neemt niet weg dat het gaat om moederloze dieren die afhankelijk zijn van melk. Zonder het regelmatig toedienen van melk raken de dieren sterk verzwakt en zijn ze zeer vatbaar voor ziektes. De EU-wet bepaalt dat ongespeende dieren na maximaal 18 uur moeten worden gevoerd. Meestal is de transporttijd van een Iers kalf dat naar het vasteland wordt getransporteerd, tussen de 23 en 29 uur zonder dat ze worden gevoerd. Daarnast is de behandelmethode die de dieren moeten ondergaan buiten alle proporties. De klappen en schoppen die de jonge weerloze kalfjes moeten incasseren, gaat door merg en been. Dierenorganisaties zoals Eyes on Animals onderzoeken met grote regelmaat de wanorde en stellen deze aan de kaak. De beelden liegen er niet om. Veel dieren hebben traumatische en pijnlijke ervaringen, lijfelijke schade of vinden de dood tijdens de transporten van Ierland naar het vaste land waar ze worden vetgemest tot ze op relatief jonge leeftijd worden geslacht.

Melkplas

In de afgelopen jaren is de melkproductie sterk toegenomen. Momenteel blijkt dat het houden van melkkoeien de meest rendabele tak is in de Ierse agrarische sector. Het aantal koeien zal nog gestaag toenemen in de komende jaren. Met als gevolg dat het aantal kalveren ook gaat groeien om de ‘Ierse melkplas’ te welvaren. Het gebruik van melk of melkproducten in de levensmiddelenindustrie is enorm. Vooral veel luxe etenswaren bevatten koemelk met de vraag of dit wel noodzakelijk is om daarmee de levensbehoefte van de mens te voorzien. Vooral de zorg om stierkalveren is groot, zij worden gezien als een product met weinig waarde omdat het geen toekomstige ‘melkkoe’ voor het bedrijf wordt. Stierkalfjes worden verkocht naar het buitenland en gaan op de erbarmelijke transporttocht om vervolgens onder dieronwaardige omstandigheden te worden vetgemest voor de slacht. Verandert dit ooit? Niet zolang koeienmelk te pas en te onpas gebruikt wordt voor voedingsmiddelen. Best bijzonder en tegelijkertijd zeer dieronvriendelijk dat de koe helemaal uitgemolken wordt. Terwijl ieder zoogdiersoort -en biologisch gezien valt de mensheid hier ook onder- zijn eigen specifieke melk produceert voor haar nakomelingen. Uit evolutionair oogpunt is koemelk niet bedoeld om mensen te voeden.

Bronnen:

Lees meer:

Grenzeloos leed: Ierland wil jonge stiertjes per vliegtuig transporteren

©AnimalsToday.nl Jessica Slotman