Zoemen van bijen voorkomt botsingen tussen olifanten en treinen

Olifanten zijn als de dood voor bijen. Treinstations in India gaan daar gebruik van maken om het steeds groter wordende probleem van aanrijdingen tussen olifanten en treinen te voorkomen. Door het afspelen van het geluid van zoemende bijen, worden olifanten op afstand gehouden van de gevaarlijke treinsporen.

zoemende bijen

De Indiase spoorwegen NFR gaan het geluid van zoemende bijen inzetten om olifanten bij het spoor weg te jagen | Fotocredit: nuztorad Flickr via Compfight cc

Het idee om het geluid van zoemende bijen te gebruiken om olifanten weg te houden bij treinrails, begon als experiment in Rangia, een stad in de Indiase staat Assam. Slechts een paar weken later besloot ook North East Frontier Railway (NFR) de geluidssystemen te installeren. Chandravir Raman, spoorwegofficier:

“Zodra de poortwachters olifanten bij de sporen zien, schakelen ze het apparaat in dat het geluid van bijen afspeelt. Het zal de dieren afschrikken.”

Pranab Jyoti Sharma, hoofd pr van NFR:

“Het geluid van zoemende bijen wordt gedownload van het internet en afgespeeld via een versterker. Het kan olifanten afschrikken die zich op 600 meter afstand bevinden.”

Bang voor bijen
Ondanks hun dikke huid en grootte, zijn olifanten als de dood voor bijen. Natuurlijk kan de angel van één kleine bij niet veel schade aanrichten bij zo’n groot dier als een olifant, maar een groep bijen die het dier steken op de meest gevoelige plekjes zoals de slurf, de mond en de ogen, doet het dier veel pijn. Non-profitorganisaties die zich inzetten voor het behoud van olifanten in het wild, maken hier dankbaar gebruik van. Zo zetten ze bijenkorven in om de gewassen van boeren te beschermen en conflicten tussen de boeren en de dieren te voorkomen. De uitkomsten van deze projecten zijn erg positief, wat de keuze van treinstations verklaard om de gele insecten in te zetten.

Strengere controles
Tussen eind september 2017 en half december 2017 overleden er tenminste zeven olifanten door aanrijdingen met treinen. NFR gaf vorig jaar al aan dat ze beter gingen controleren op olifanten naast het spoor. Door middel van controles langs het spoor en alerts via WhatsApp of andere kanalen, zijn treinen beter op de hoogte van naderend gevaar. Hierdoor lopen veel treinen vertraging op, maar volgens Pranav Jyoti Sharma is dat onbelangrijk:

“Belangrijke treinen zoals de Rajdhani en de Jan Shatabdi die tussen Guwahati en Furkating rijden, nemen ongeveer een uur langer in beslag om hun bestemming te bereiken. Goederentreinen worden ook vertraagd. Desondanks is onze grootste prioriteit het terugdringen van olifantensterfte.”

Volgens NFR werden met deze maatregelen tientallen aanrijdingen voorkomen.

Behoud van wilde olifanten
Naast de inzet van bijengeluiden en alerts, proberen organisaties aanrijdingen tussen treinen en olifanten ook op andere manieren te voorkomen, door bijvoorbeeld de aanleg van nieuwe treinsporen tegen te gaan. Elephant Family kwam vorige week met het nieuws naar buiten dat de nieuwe spoorlijn tussen Thalassery en Mysuru werd geschrapt. De nieuwe spoorlijn zou dwars door het leefgebied van olifanten lopen en werd daarom gezien als te destructief.

Deze successen laten zien dat de bedreigde olifantenpopulaties in Azië door de inzet van dierenwelzijnsorganisaties, overheden en bedrijven, toch een kans hebben op voortbestaan.

There’s some great news to report today as a controversial new railway line project between Thalassery in Kerala to Mysuru via South Kodagu (southern India) has been scrapped. The environmental impact of the new line – that would have ripped through one of the #elephantcorridors we worked to secure with the Asian Elephant Alliance – was recognised as too destructive. Despite a timber lobby in Kerala pushing for the project, Minister of Railways, Piyush Goyal, said “We will not take up this environmentally destructive project.” The new line would have meant the removal of thousands of trees, destroying critical elephant habitat and creating a death trap for wildlife as it negotiated the line cutting across their migratory routes. This is a victory for wildlife conservation. Huge thanks to our Asian Elephant Alliance partners and to Piyush Goyal for championing the cause. #elephantcorridors #101corridors #wti #IUCN #IFAW #WorldLandTrust #wildlife #railways #India #Kerala #savewildlife #HelptheHathi

Een bericht gedeeld door Elephant Family (@elephantfamily) op

Bronnen: Hindustan Times, The Times of India,  ©Animals Today Nadine van Wissen

Gerelateerde artikelen: