YouTube heeft een parodie op de commercial van FrieslandCampina offline gehaald. De parodie was gemaakt door Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief (JMA), die nu bezwaar bij YouTube wegens censuur. 
Koe
©Wikimedia Commons
In een sprookjesachtige reclame van FrieslandCampina is te horen dat we in Nederland van melk kunnen genieten dankzij ‘het harde werk van de Nederlandse koe en boer.’ In een eigen versie van de reclame wijzen Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief erop dat de Zuid-Amerikaanse soja die melkvee wordt gevoerd om de melkproductie te verhogen, ontbreekt in dit schilderachtige beeld. In landen als Brazilië en Argentinië zorgen de sojaplantages voor het verdwijnen van regenwoud en voor het gebruik van heftig gif dat schadelijk is voor de lokale bevolking en natuur. Ook worden lokale boeren van hun land verdreven om ruimte te maken voor plantages.
In de parodie zijn beelden van de oorspronkelijke reclame van FrieslandCampina gebruikt en de milieuorganisaties werd opgedragen de video vóór 11:00 uur vandaag offline te halen. De milieuorganisaties hebben het filmpje vandaag, na overleg met hun advocaat, weer online gezet, waarna YouTube geboden werd de video, die in korte tijd zo’n 10.000 keer is bekeken, uit de lucht te halen. De organisaties willen dat YouTube de film onmiddellijk weer online zet.

Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief voeren een campagne om kaas met de naam ‘Kleine Hoefprint’ op de markt te krijgen waar de natuur in Zuid-Amerika niet door wordt aangetast. Al duizenden mensen hebben zo’n kaas besteld. Er hebben al diverse kaasmakers positief gereageerd op de bestelling.

Bekijk de parodie hieronder, via Vimeo:

Bron: Milieudefensie ©PiepVandaag.nl