Hoewel de temperaturen momenteel zacht zijn voor de tijd van het jaar, moet het echte winterweer nog beginnen. Voor veel mensen is het dan ook nu de tijd om een nieuwe winterjas aan te schaffen. Veel fabrikanten maken voor hun winterjassen gebruik van ganzen- en eendendons. Elk jaar worden er honderden tonnen van verwerkt. Maar waar komt dit dons precies vandaan? Hoe kan een consument er zeker van zijn dat de nieuwe jas geen dons bevat van dieren die wreed gedwangvoederd of herhaaldelijk levend geplukt zijn?

dons winterjas
Foto: Vier Voeters

Een aantal outdoormerken is onlangs gestart met het ontwikkelen van traceersystemen voor hun dons. Inez de Ligt, directeur van VIER VOETERS:

“Het traceren van dons tot aan de bron is een grote uitdaging. Het systeem is complex, met verschillende processen en productiestadia, vaak in verschillende landen. Veel controles ontbreken nog.”

VIER VOETERS heeft de top outdoormerken Fjällräven, Jack Wolfskin, Mammut, Mountain Equipment, The North Face, Patagonia en Vaude uitgenodigd deel te nemen aan de ‘Cruelty Free Down Challenge’ die consumenten inzicht geeft in hoever de fabrikanten zijn met de ontwikkeling van hun traceersysteem. Dit wordt inzichtelijk gemaakt door middel van een symbolische berg waarin vijf fases zijn gedefinieerd met criteria waaraan een bedrijf moet voldoen om de top te kunnen bereiken. Als een merk die bereikt heeft, is het maximale gedaan om te bewijzen dat hun dons niet afkomstig is van levend geplukte of gedwangvoederde vogels.

De Ligt:

“Ons doel is dat deze merken uiteindelijk geen gebruik meer maken van ‘fout’ dons. Dit is de enige manier waarop de wrede praktijken in de gehele productieketen kunnen worden gestopt. De ‘Cruelty Free Down Challenge’ stimuleert bedrijven om hun normen voor dierenwelzijn continu te verbeteren. Consumenten krijgen bovendien een goed idee van welke merken echt bezig zijn met ethisch verkregen dons.”

Voor meer informatie: http://dons.vier-voeters.nl

Persbericht VIER VOETERS