De derde luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten heeft aangekondigd niet langer mee te werken aan het transporteren van walvisachtigen als dolfijnen en orka’s, die gevangen zijn om ingezet te worden voor onder meer recreatiedoeleinden. United Airlines ging overstag na een petitie op Change.org, en lang aandringen van actiegroepen als Voices for the Taiji Dolphins en Voices from the Sea.

transport
Foto: Robert Pittman, NOAA, via Wikipedia

Vorig jaar werden er wereldwijd 274 walvisachtigen met vliegtuigen getransporteerd naar landen als Egypte, Oekraïne, Turkije, Iran, China en Vietnam. Behalve dat het gaat om dieren die in de natuur gevangen zijn, zoals in Taiji – Japan, is ook bewezen dat ze enorm veel schade ondervinden van deze transporten en het daarna moeten aanpassen aan een nieuwe onnatuurlijke omgeving. De stresshormonen lopen op vergelijkbare wijze als bij mensen hoog op, en dat kan een negatieve uitwerking hebben op het afweersysteem van de dieren. Het risico dat ze daarna ziek worden is dan ook groot.

United Airlines bevestigde het besluit als volgt:

“United Cargo accepteert niet langer het transport van dolfijnen of walvissen naar of van welke locatie en voor welke reden dan ook. Het transport van dolfijnen en walvissen tussen aquaria, zee-entertainmentparken, dierentuinen en reservaten valt ook onder onze volledige ban op het transporteren van deze dieren.”

Tot nu toe hebben ruim 50 luchtvaartmaatschappijen hetzelfde besluit genomen, maar namen als Air China, Korean Air, ULS Airlines Cargo, Asiana Airlines, DHL, FedEx en Nankai Express zijn nog steeds niet over de streep. Op Change.org en via de website van Whale and Dolphin Conservation (WDC) staan petities bedoeld voor de genoemde luchtvaartmaatschappijen. Deze petities hebben samen inmiddels tienduizenden handtekeningen opgehaald, maar kennelijk zijn er nog meer nodig om de genoemde maatschappijen te doen inzien dat het transport van walvisachtigen bijdraagt aan dierenleed en daarmee onacceptabel is. Het feit dat United Airlines ermee gestopt is toont aan dat het tekenen van petities in ieder geval zin heeft.

Links naar petities:

Air China

Korean Air 

ULS Airlines Cargo

Asiana Airlines

DHL

FedEx

Nankai Express

Bron ©PiepVandaag.nl Bart van Riel