Een advertentie van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) misleidt de consument, zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). De campagne heeft als doel de consumptie van Europese kip te stimuleren en is mede betaald door de EU.

Door EU betaalde kipreclame misleidt consument
De advertentie van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) is misleidend | Foto: via Wakker Dier

De gewraakte reclame zet een leugenachtig beeld neer van de Europese pluimveehouderij. Anne Hilhorst van Wakker Dier, de organisatie die de reclame meldde bij de RCC:

“Het is al erg genoeg dat de EU subsidies uitdeelt voor de promotie van vlees. Dat de kipsector dit vlees gebruikt om misleidende reclame te verspreiden, maakt de situatie nog pijnlijker.”

Reclame misleidt

De advertentie stond in het tijdschrift Privé en is misleidend bevonden op drie punten. Ten eerste is de gebruikte foto niet representatief voor gemiddelde Europese kip. De stallen waarin Europese kippen leven zijn bovendien niet ‘ruim’ voor de dieren, zoals de advertentie suggereert. Tot slot kan de sector het welzijn van de kippen niet garanderen, terwijl dat wel wordt beweerd. De al te rooskleurige uiting is des te opvallender omdat op de bijbehorende website juist een hele pagina is gewijd aan ‘fake news’. Hilhorst:

“Onder dat kopje kan de sector nu mooi zijn eigen advertentie plakken.”

Door EU betaalde kipreclame misleidt consument
Foto: via Wakker Dier

Het echte beeld

De uiting toont een kip van een langzamer groeiend ras bij daglicht op een strobaal. Maar zeker negentig procent van alle vleeskippen in de EU zijn plofkippen. Zij groeien ongezond snel, leven in volle stallen en zien in de regel geen daglicht of strobalen. Wakker Dier:

“We vinden het extra kwalijk dat ze de Europese kip promoten. EU-kip is meestal plofkip, terwijl steeds meer bedrijven in Nederland voor diervriendelijker gehouden kip kiezen.”

Kippen
Geen ruimte voor strobalen in de volle stallen | Foto: Wakker Dier

Geld voor groei

De leugenachtige reclame is onderdeel van een door de EU gesubsidieerde campagne. De EU financiert reclames die de vleesconsumptie bevorderen. De Europese pluimveeverwerkende industrie heeft 4,4 miljoen euro gekregen om de kipconsumptie jaarlijks met 1,22 procent te doen groeien. De campagne begon in 2020, duurt twee jaar en loopt in zes EU-landen, waaronder Nederland.

Bron:


Strijd mee tegen dierenleed!

Zonder jouw hulp kunnen House of Animals en Animals Today niet verder groeien en dieren een stem geven. Waardeer je wat wij doen, steun ons dan met een (eenmalige) donatie.