GansDeze week veel aandacht voor ganzen in de media en niet voor opgewekt nieuws, helaas.

Carnaval is inmiddels ten einde en een Grevenbicht is het dan weer tijd voor het idiote volksvermaak ganzen-trekken. Hoe dat werkt? Men hangt een (speciaal voor dit evenement geprepareerde en gedode) gans ondersteboven aan een touw en ‘stoere’ mannen te paard rijden daar onderdoor en proberen de kop van het beest af te trekken. Dat het überhaupt nog bestaat, kun je je afvragen. Je hoeft dan ook geen overtuigde dierenvriend te zijn, om de vanzelfsprekendheid te verafschuwen waarmee de organisatoren van dit evenement dit barbaarse spektakel goedpraten. Folklore is een groot goed, dat blijvende kleur geeft aan een samenleving, dat vind ik ook. Maar we leven toch niet meer in de Middeleeuwen!?

Al in 2008 gaf Minister Verburg aan dat ganzen-trekken niet getuigt van respect voor dieren. De voorzitter van de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde

Ludo Hellebrekers reageerde nog niet zo lang geleden met: “Dierenartsen hebben een voorbeeldfunctie voor de omgang met dieren. Dieren moet je respectvol behandelen. Ook als ze dood zijn en niks meer voelen. Het doden en prepareren van een gans, met louter vermaak als doel, vinden wij niet meer in deze tijd passen.”

De beroepsorganisatie roept haar leden dan ook op niet mee te werken aan het prepareren van een gans voor dit lugubere spel. Voor dit jaar heeft dat nog geen zoden aan de dijk gezet.

Deze week werd ook bekend  dat het grote outdoormerk ‘The North Face’ voor hun producten (jassen, slaapzakken) gebruik maakt van dons afkomstig van ganzen uit de foie-grasindustrie. The North Face kan het dons goedkoop inkopen (het is immers maar het bijproduct), waardoor het bedrijf grote winst kan maken op diens producten. IJzersterk verdienmodel… Alleen wel over de rug van de ganzen.

Tot slot zie ik zojuist op de site van de NOS een filmpje met een jager die uitlegt: ‘Je moet proberen ze voor op de kop te raken’.

Dat gaat dus over de ganzen die rondom Schiphol vliegen en worden gedood, omdat ze een gevaar zouden vormen voor de vliegtuigen. Erg jammer, als je bedenkt dat de Nicolaas G. Pierson Foundation jaren geleden al een aanbeveling heeft geschreven over het plaatsen van zonnepanelen op de graslanden naast start- en landingsbanen op de luchthaven. Daarmee zou Schiphol zich kunnen ontwikkelen tot de grootste zonnekrachtcentrale van Nederland en tot één van de meest milieuvriendelijke luchthavens van de wereld. Belangrijk bijkomend voordeel van de inzet van die zonnepanelen is dat het gebied veel minder aantrekkelijk wordt voor vogels. Het grasland maakt immers plaats voor de zonnepanelen.

GansDan ook met betrekking tot dit onderwerp een kritische noot: Het is namelijk gebleken dat niet eens zozeer de graslanden aantrekkelijk zijn voor de vogels als wel de landbouw direct naast de luchthaven. Het af en aan vliegen van de vogels naar deze gebieden zorgt voor de grootste problemen. Dit geldt vooral voor de Polderbaan. Dit maakt de materie alleen maar ingewikkelder, eigenlijk. Opmerkelijk is wel dat het volgens de voorschriften van de luchtvaartautoriteiten in bijvoorbeeld de Verenigde Staten verboden is om landbouw te bedrijven dichter dan 3 kilometer rond een luchthaven. Dergelijke wetgeving in Nederland en plaatsing van zonnepanelen op de graslanden, zou beeldvorming met betrekking tot “ganzenoverlast” behoorlijk doen veranderen.