Dierenwelzijnsorganisatie WSPA (World Society for the Protection of Animals) voert constructieve gesprekken met voedselkeurmerken Rainforest Alliance en UTZ, twee van de meest toonaangevende certificeerders van voedingsmiddelen ter wereld. Dit is een belangrijke stap in onze campagne om een einde te maken aan de wrede productiemethoden van de omstreden Kopi Luwak, civetkoffie. De gesprekken volgen op het besluit van verschillende koffiehandelaren over de hele wereld om het product uit hun schappen te verwijderen, onder druk van aanhangers van WSPA.

Civetkat in kooi - kopi luwak
Civetkat in kooi voor productie Kopi Luwak | Foto: |Wikiemedia Commons 

Een uitzending van de BBC in september vorig jaar onthulde de groeiende ontwikkeling van civetkoffie die geproduceerd wordt door civetkatten die uit het wild zijn gehaald en nu in afschuwelijke omstandigheden gevangen gehouden worden. Na dat onderzoek begon WSPA een actie met de oproep een einde te maken aan de productie van koffie van gekooide civetkatten. Daarbij legden we de nadruk op de behoefte aan transparantie door middel van onafhankelijke keurmerken. Een reeks detailhandelaren over de hele wereld werd benaderd met de vraag welke stappen zij zetten om te onderzoeken of hun koffie afkomstig is van gekooide of van wilde civetkatten.

Het Britse warenhuis Harrods was onmiddellijk bereid alleen koffie te betrekken van niet-gekooide civetkatten. Enkele andere grote bedrijven zoals Selfridges (in Groot-Brittannië) Simon Lévelt (in Nederland), Teknikmagasinet (in Zweden) en Winther’s Kaffe (in Denemarken) gingen nog een stap verder: de Kopi Luwak is geheel uit hun assortiment verwijderd totdat een diervriendelijk product gegarandeerd kan worden. (Zie hieronder voor een volledige lijst).

Dit gunstige besluit van deze belangrijke detailhandelaren valt samen met de stappen die keurmerkinstellingen van koffie nemen om deze kwestie te behandelen. WSPA voert momenteel constructieve gesprekken met UTZ Certified en Rainforest Alliance, twee belangrijke organisaties die wereldwijd opereren om ervoor te zorgen dat voedingsmiddelen zoals koffie voldoen aan maatstaven van verantwoorde landbouw.

Directeur Ruud Tombrock van WSPA Europa zegt:

“Detailhandelaren wereldwijd hebben hun bereidheid geuit om civetkoffie alleen van gegarandeerd kooivrije bronnen te betrekken. Het is duidelijk dat dit het diervriendelijke product is dat consumenten willen. WSPA voelt zich gesteund door de gesprekken die we voeren met toonaangevende internationale keurmerkinstellingen. We hopen dat dit ertoe zal leiden dat detailhandelaren en consumenten een weloverwogen en diervriendelijke keuze kunnen maken, waarbij het wreed vangen en gevangen houden van honderden civetkatten voorkomen wordt.”

Volledige lijst van detailhandelaren die hebben toegezegd geen civetkoffie meer te kopen, of uitsluitend te betrekken van gegarandeerd kooivrije bronnen:

  • Canada: Doi Chaang Coffee Company, The Bean Stop
  • Denemarken: Coolshop, Coolsuff, Mikkeller, Randers Regnskov, Risteriet, Winthers Kaffe
  • Nederland: Brandmeester’s, Simon Lévelt, Van Hilst,
  • Zweden: Coolstuff, J & N, Teknikmagasinet, Roliga Prylar
  • Groot Brittannië: Harrods, Selfridges, Firebox

Persbericht WSPA