Met een sterk beeld en de kreet ‘deel het niet’ is Stichting AAP een campagne begonnen tegen het maken en delen van selfies met wilde dieren. Want achter dit onschuldig lijkende fenomeen schuilt erg veel dierenleed. Deel het niet!

deel het niet
Selfies met wilde dieren, deel het niet! | Foto: Stichting AAP

Steeds meer dieren worden uit het wild geroofd, mishandeld en gedrogeerd voor het ultieme vakantiekiekje. Apen, slangen, luiaards, dolfijnen, leeuwen en ga zo maar door. Niet alleen worden de vaak jonge dieren bij hun ouders weg geroofd, er zijn zelfs wilde dieren die er speciaal voor worden gefokt.

Een schrijnend voorbeeld hiervan zijn de leeuwen op boerderijen in Afrika, de zogenaamde ‘lion farms’. Hier kun je met jonge welpen op de foto. Worden de dieren te groot en gevaarlijk voor deze toeristische attractie, dan kun je op ze jagen (canned hunting – ingeblikte jacht; schieten binnen een klein afgesloten gebied) of worden hun huid en botten verkocht voor de Aziatische markt om er zogenaamde geneesmiddeltjes van te maken of ‘medicinale’ wijn.

Aantal wildlife selfies op Instagram verdrievoudigd
Ondanks alle aandacht die er al is voor het dierenleed wat met de foto’s gepaard gaat en de acties die zijn gestart om zogenaamde ‘wildlife selfies’ te weren, blijft het aantal foto’s toenemen. Zo geeft Instagram mensen die naar wildlife selfies zoeken met bepaalde hashtags een waarschuwing,  maar nog steeds is het aantal selfies met wilde dieren op het platform in de afgelopen drie jaar verdrievoudigd.

deel het niet
Toeristen op Schiphol worden gewaarschuwd voor verscholen dierenleed tijdens de vakantie | Foto: Stichting AAP

Hard nodig dus, de campagne ‘Deel het niet’, en precies op tijd. Want nu Nederland massaal met vakantie gaat, is dit het perfecte moment om hier nogmaals aandacht voor de vragen en toeristen bewust te maken over het verborgen dierenleed achter de foto’s.

NRC Charity Awards
De campagne ‘deel het niet’ krijgt de komende weken prominente aandacht in dagblad NRC. Stichting AAP is namelijk een van de 20 goede doelen die aandacht krijgen in het kader van de NRC Charity award. Deze jaarlijkse award is speciaal bedoeld om goede doelen te ondersteunen.

Vind je, net als wij, ook dat wildlife selfies niet meer van deze tijd zijn? Dan kun je tot en met 17 augustus stemmen op deze campagne. De (drie) winnaars krijgen dan nogmaals aandacht in NRC Handelsblad en NRC Next.

Bronnen:

©AnimalsToday.nl Rowena Facee Schaeffer