Je krijgt een pup. Je hebt de zaken goed voorbereid. Je wilt de pup een goede start bieden. Dus je gaat met je pup op cursus. Wat een verschil met vroeger. Op ‘cursus’ gaan met de hond was toen niet gebruikelijk. Met een pup op pad gaan was al helemaal geen gewoonte.

Puppy
Foto: Wikimedia Commons

Nu is onze samenleving ook niet meer de samenleving van vroeger en wordt van een hond veel meer verwacht. Toch kun je ook stellen dat hier sprake is van vooruitgang. We weten meer over honden, over hoe ze leren en zich ontwikkelen. We willen en kunnen ze een goed leven bieden. Op ‘cursus’ gaan met je pup hoort daar gewoon bij.

Vooruitgang is een mooi iets. Minder mooi is dat vooruitgang niet overal even snel gaat. En dat vooruitgang soms ook met gebreken komt. Bij sommige ‘puppyklasjes’ is dat helaas te zien. Vooral bij het onderdeel waar honden op elkaar ‘gesocialiseerd’ worden.

Soms lijkt het ‘samen spelen’ van pups namelijk meer op puppywerpen dan op leren hoe je met elkaar moet omgaan als hond. Een jonge hond moet veel leren. Hij moet lichaamstaal en signalen van andere honden leren (her)kennen. Geen sinecure met alle verschijningsvormen van andere pups die wij als mens hebben gecreëerd. Verschijningsvormen die lichaamstaal en het afgeven van de juiste signalen soms erg lastig maken.

De pup moet leren de grenzen van anderen de respecteren. De pup moet remmingen leren. Helaas zijn er ‘instructeurs’ die denken dat de pup dit vanzelf leert als hij maar met andere honden in contact komt. De pups worden tegelijkertijd met elkaar losgelaten en mogen het dan ‘zelf uitzoeken’.

Niets is echter minder waar. Een rouwdouwer pup die wat ouder is dan een zachtaardig jong pupje, kan tijdens de puppyklas een hobby voor het leven aanleren: puppywerpen. Lekker rauzen en winnen van een andere pup, kan de ‘winnende pup’ een goed gevoel geven en verslavend worden. Het zachtaardige pupje leert onderwijl ook: angstig zijn en wellicht van je afsnauwen. Met wat geluk alleen bij dit type hond, maar bij pech bij allerlei type honden.

Bij jonge pups kan zowel het te lompe gedrag als het snauwen er nog schattig uitzien. De eigenaren (als die al niet binnen aan de koffie zitten) moeten er soms om lachen. Zonder dat ze beseffen dat deze vorm van ‘socialiseren’ geheel het doel voorbijschiet van hun komst naar de cursus.

Leg dit idee van ‘zelf uitzoeken’ van sommige hondeninstructeurs voor aan een peuterleidster en zij zal je aankijken of je gek bent. Als je dan ook nog voorstelt om de peuters, kleuters en pubers gezamenlijk een schoolplein op te laten gaan, zonder begeleiding, zal ze waarschijnlijk 112 bellen. Daarbij zal ze direct om de ambulance, politie én de brandweer vragen.

Bijzonder genoeg gaan bij het horen van ‘zelf uitzoeken’ bij hondeneigenaren meestal niet dezelfde alarmbellen rinkelen. Een nieuwbakken hondeneigenaar weet meestal niet waar hij op moet letten als hij bij de puppyklas is. Hij ziet niet altijd welke leerprocessen bij zijn hond spelen. Of wat de gevolgen daarvan voor de toekomst zijn.

Dat kan hem ook niet aangerekend worden. Hij staat er immers met zijn pup. Hij investeert. En het ontbreekt hem aan handvatten om te checken dat zijn ‘puppyklas-instructeur’ verstand van zaken heeft.

Tijd voor verandering, tijd voor vooruitgang. Hoog tijd voor verplichte opleiding en nascholing voor instructeurs. Hoog tijd voor een onafhankelijke certificering van diezelfde instructeur. Zodat de hondeneigenaar een middel heeft om kwaliteit te herkennen. Zodat hij geholpen wordt om zijn hond een goede start te bieden en de samenleving veiligheid.

©PiepVandaag.nl Ineke van Herwijnen, directeur Hondenbescherming