Toepassing van een AI-sensorsysteem dat treinbotsingen voorkomt, kan de dood van honderden wilde olifanten voorkomen, aldus wildlife experts. De Indiase overheid is begonnen met een pilot project, maar volgens dierenbeschermingsorganisaties kan het niet snel genoeg verder uitgerold worden. Spoorwegen doorsnijden hier vaak het leefgebied van wilde olifanten, en daarbij gaat het steeds vaker mis.

Aziatische olifant
AI sensorsysteem kan honderden olifanten redden van treinongelukken in India | Foto: publiek domein

Het komt helaas vaak voor: olifanten die worden doodgereden of ernstig gewond raken door botsingen met treinen. In India is de dood door treinbotsingen de op één na belangrijkste oorzaak van onnatuurlijke olifantsterfte, na elektrocutie. Uit officiële gegevens blijkt dat er de afgelopen tien jaar meer dan 200 olifanten zijn gedood door treinbotsingen in India.
Volgens Kartick Satyanarayan van Wildlife SOS houden de Indiase spoorwegen bij het plannen van routes in de eerste plaats rekening met de kosten en niet met de noodzaak om olifanten te beschermen. Hij zegt:

“Er ligt bloed op de rails wanneer spoorlijnen door bosgebieden gaan.”

Indische olifanten worden geclassificeerd als bedreigd en hun aantal neemt af. Bij de laatste beoordeling in 2019 waren er wereldwijd nog ongeveer 40-50.000 olifanten in het wild. Meer dan de helft van het totale verspreidingsgebied van de soort is verdwenen of sterk versnipperd geraakt door bebouwing en infrastructuur.

Opvangcentrum voor geredde olifanten

Het Wildlife SOS Elephant Conservation and Care Centre is een opvangcentrum voor geredde wilde olifanten. Veel van hen komen uit circussen, hotels, bruiloftsbedrijven of tempels. Shivam Rai, hoofdcoördinator van Wildlife SOS, zegt dat de meeste van de 36 olifanten die zij onder hun hoede hebben, te maken hebben gehad met geweld door mensen. Een aantal is blind. Velen hebben ernstige lichamelijke handicaps.

Zoemen van bijen voorkomt botsingen tussen olifanten en treinen

Olifantenziekenhuis

Inmiddels is ook een eerste olifantenziekenhuis geopend, dat olifanten met ernstige verwondingen behandelt, zoals de negen maande oude Bani. Bani werd half december wees, toen ze samen met haar zwangere moeder een treinspoor overstak in de buurt van Jim Corbett National Park in Haldwani. Daarbij kwam haar moeder om het leven en kwam baby Bani in een greppel terecht met ernstige verwondingen en botbreuken. Wekenlang werd het angstige kalf, dat niet kon staan, ter plaatse behandeld. Toen de lokale bosafdeling die haar verzorgde geen vooruitgang zag, namen ze contact op met NGO Wildlife SOS, die een team van experts stuurde om haar kritisch te verzorgen. Eenmaal sterk genoeg, transporteerden ze Bani in een aangepaste olifantenambulance naar het ziekenhuis van Mathura – het eerste gespecialiseerde olifantenziekenhuis in India. Ze is de eerste wilde olifant in het ziekenhuis en haar komst illustreert de toenemende bedreiging die treinen vormen voor wilde olifanten.

Indiase AI sensorsysteem
Indiase treinen rijden door leefgebied van de wilde olifanten | Foto: publiek domein

Het toenemende aantal olifanten dat wordt gedood door treinbotsingen heeft geleid tot een roep om veranderingen in de manier waarop de spoorwegen worden beheerd. Vorig jaar installeerde Tamil Nadu in het zuiden van India een bewakingssysteem op basis van AI. Dit systeem monitort de bewegingen van olifanten in de buurt van spoorlijnen. Sensoren registreren bewegingen van olifanten en waarschuwen machinisten, stationspersoneel en lijncontroleurs.
Spoorwegen in andere gebieden krijgen soortgelijke systemen die trillingen waarnemen en de aanwezigheid van olifanten detecteren. Een systeem dat in het noordoosten van India is geïnstalleerd, genereert meer dan 40 waarschuwingen per dag.

AI-sensorsysteem voorkomt ongelukken

De overheid heeft plannen om de twee drukste spoorwegtrajecten – Delhi-Mumbai en Delhi-Howrah – tegen maart 2025 volledig uit te rusten met het anti-treinbotsingssysteem. Spoorwegminister Ashwini Vaishnaw zei dat het AI-gebaseerde indringerdetectiesysteem inmiddels als proefproject in gebruik is genomen op een traject van ongeveer 70 kilometer. Het zou ‘99,5 procent foutloos’ werken, aldus de minister. Maar het uitrollen van veiligheidsmaatregelen wordt nog een enorme uitdaging. De Indiase spoorwegen hebben 130.000 kilometer spoor dat veelal dwars door olifantenleefgebied loopt. Volgens Wildlife SOS kan het AI-sensorsysteem er dus niet vroeg genoeg komen. Satyanarayan:

“Het bos is hun thuis en de treinen dringen hun huizen binnen. Een snelle installatie van AI-systemen en toepassing van strenge snelheidscontroles zullen honderden olifanten redden.”

Bronnen:

©AnimalsToday.nl Meia van der Zee