Toen Samantha Caress en haar vriend Jordan Pellett uit de Amerikaanse staat Wisconsin niet thuis waren, snoepte hun hond Luna, een twee-jarige Golden Retriever, een heel pakje suikervrije kauwgom op. Toen Samantha en Jordan met hun zoontje van 7 maanden oud thuiskwamen was Luna heel erg ziek. Toen zij bij de dierenarts aankwamen, bleek de lever van Luna zwaar aangetast te zijn door de xylitol die in de kauwgom zat.

xylitol
Door Seo75 (Eigen werk (Self-taken)) [CC BY-SA 2.1 au], via Wikimedia Commons
Samantha en Jordan stonden voor de keuze die geen enkele hondenbezitter wil maken:

“We wilden haar niet laten lijden, dus we hebben haar in moeten laten slapen.”

De jonge ouders zijn verschrikkelijk aangeslagen:

“Ze was als onze eerste kind. Ze was als familie.”

Xylitol, een suikervervanger, is zeer giftig voor honden. Al bij de inname van twee stukjes kauwgum door een hond van 9 kilo ontstaat er een te lage bloedsuikerspiegel (hypoglykemie). Bij de inname van een heel pakje kauwgom ontstaat er binnen 30 tot 60 minuten zeer ernstig leverfalen. Enkele van de symptomen zijn braken, ‘dronken gedrag’, epileptische aanvallen en lethargie (ziekelijke slaapzucht).

Xylitol wordt naast suikervrije kauwgom in tal van andere producten gebruikt, zoals bijvoorbeeld suikervrije bakproducten, suikervrije vitaminen, jam, snoep en gebitsreinigingsproducten. Opmerkelijk is dat ook in gebitreinigingsproducten voor honden kleine hoeveelheden xylitol zitten. Volgens de fabrikanten van deze producten zijn deze hoeveelheden niet schadelijk voor honden. Xylitol beschermt het (honden)gebit tegen gaatjes.

Dierenartsen adviseren hondenbezitters om producten met daarin Xylitol buiten het bereik van hun honden te bewaren.

Bekijk hier een reportage over Luna.

Bron: Reshareworthy ©PiepVandaag.nl Lianne Raat


Strijd mee tegen dierenleed!

Zonder jouw hulp kunnen House of Animals en Animals Today niet verder groeien en dieren een stem geven. Waardeer je wat wij doen, steun ons dan met een (eenmalige) donatie.
Ander bedrag: €