Ferrymaatschappijen die overtochten op het Kanaal verzorgen, mogen zendingen met babyfazanten- en patrijzen weigeren. Dit heeft een Franse rechtbank besloten in een rechtszaak die aangespannen was tegen P&O Ferries. De veerboten van P&O, DFDS Seaways en Brittany Ferries vervoeren geen vogels meer die speciaal zijn gekweekt om in Groot-Brittannië op landerijen te worden afgeschoten.

ferrymaatschappijen
Jaarlijks worden zo’n 35 miljoen fazanten op landerijen losgelaten, om als schietschijf te dienen | © Martha de Jong-Lantink on Visualhunt.com / CC BY-NC-ND

Om Britse landgoederen te voorzien van voldoende doelwitten om af te schieten, worden vogels speciaal gefokt. Zoals eerder te lezen was op Animals Today zijn er in Frankrijk fazanten- en patrijzenfokkerijen, waar de vogels onder erbarmelijke omstandigheden worden gekweekt. De jonge dieren, of bevruchte eieren, gaan daarna op transport naar Groot-Brittannië waar ze verder worden opgefokt. Daarna laat men ze los op landerijen, zodat jagers honderden vogels per dag kunnen afschieten. Dit beschouwt men als een ‘sport’. Zo’n 50% van de 35 miljoen fazanten die jaarlijks worden losgelaten op het platteland, is gefokt in het buitenland.

Gefokt in Frankrijk, afgeschoten in Groot-Brittannië

De vrachtwagens waarmee de vogels in kratten vervoerd worden, steken over van het continent naar Groot-Brittannië, via Cherbourg en Calais naar Portsmouth en Dover. Dit betekent dat ze gebruikmaken van de diensten van veerboten. Nadat The League Against Cruel Sports een video publiceerde over deze duistere praktijken en het lot van de verscheepte jonge vogels, besloten P&O Ferries, DFDS Seaways en Brittany Ferries deze zendingen te weigeren.

3 rechtszaken
Daarop spanden twee Franse kwekerijen van kuikens en bevruchte eieren, Gibovendee and Envol de Retz, rechtszaken aan tegen de veerbootmaatschappijen afzonderlijk. De bedrijven samen leveren zeker 20 miljoen vogels aan Britse landgoederen. Directeur van Gibovendee Denis Bourasseau verklaarde in de rechtszaal:

“We ontkennen niet dat veel van onze productie naar boeren wordt verzonden, die de dieren opkweken voor jachtpartijen. Maar onze handel is volstrekt legaal.”

Hij voegde daaraan toe dat de export naar Groot-Brittannië voorheen goed was voor zo’n 45% van zijn omzet. De advocaat van de eisers benadrukte dat de firma’s failliet gaan als ze geen transporteur meer kunnen vinden.

ferrymaatschappijen
Jagers kunnen honderden vogels op een dag afschieten, voor de lol | Fotocredit: calbw57 Flickr via Compfight cc

Geen verplichting voor vervoer levende dieren
De rechtbank in Boulogne-sur-Mer oordeelde donderdag echter dat ferrymaatschappij P&O geen verplichting heeft om de kuikens te vervoeren. De firma heeft het recht het vervoer van levende dieren te beperken en maatregelen te nemen om haar reputatie te beschermen. Voor ‘discriminatie op basis van een politieke mening’, waar volgens de eisers sprake van was, vond de rechtbank geen bewijs.

The League Against Cruel Sport juicht de beslissing van de rechter toe. Chris Luffingham, campagnedirecteur, geeft aan:

“Het is ons en het grote publiek duidelijk dat Brittany Ferries, P&O Ferries en DFDS Seaways handelen met integriteit, door zendingen te weigeren met fazanten en patrijzen die bestemd zijn voor de jacht. Het is prijzenswaardig dat dit besluit niet alleen vanuit commercieel oogpunt is genomen, maar ook omdat het ethisch juist is. Die beslissing is terecht bekrachtigd door de rechtbank.”

Bronnen: The Local, The League Against Cruel Sports ©Animals Today Angelique Lagarde