Opnieuw zijn jonge Ierse kalfjes slachtoffer geworden van schrijnend dierenleed tijdens een langeafstandstransport. Dit keer betreft het een chauffeur voor het Nederlandse transportbedrijf Van Os Transport. Hij is in de Spaanse provincie Girona aangehouden, terwijl hij tientallen piepjonge kalveren vervoerde. De chauffeur was onderweg naar een boerderij in de buurt van Barcelona. Een reis van dagen, en dit voor dieren die nog maar net op de wereld zijn.

Kalfjesleed en fraude tijdens rit voor Van Os Transport
Jonge Ierse kalfjes zijn structureel slachtoffer van schrijnend dierenleed | Foto (illustratief): publiek domein

Dit geval staat niet op zichzelf. Deze kwetsbare dieren worden keer op keer blootgesteld aan uitputtende omstandigheden. Organisaties als Eyes on Animals, Dier&Recht en Ethical Farming Ireland documenteren al jarenlang de structurele misstanden rond het transport van Ierse kalveren. Wat zij aantreffen, is ronduit schokkend; helaas eerder regel dan uitzondering.
.

Ierland zet zwangere vaarzen op zeetransport

Fraude, overbelading en alcoholgebruik

Wat de Spaanse autoriteiten aantroffen tijdens de controle was ronduit alarmerend. De chauffeur bleek opzettelijk de tachograaf – het apparaat dat rij- en rusttijden registreert – te hebben gemanipuleerd door de zekering los te koppelen. Zo kon hij onopgemerkt de wettelijk verplichte rustperiodes omzeilen. Bij aankomst in het Franse Carcassonne voerde hij zelfs een fictieve rusttijd in op zijn bestuurderskaart om de fraude te maskeren.

Alsof dat nog niet ernstig genoeg was reed de chauffeur voor Van Os Transport ook onder invloed van alcohol, terwijl hij verantwoordelijk was voor de zorg van tientallen pasgeboren kalfjes, die nog afhankelijk zijn van melk en rust. Daarnaast was de vrachtwagen zwaarder en hoger beladen dan toegestaan volgens de Spaanse regelgeving. De chauffeur beschikte ook niet eens over het verplichte Certificaat van Beroepsbekwaamheid (CAP). Een opeenstapeling van overtredingen die niet alleen de kalveren in gevaar bracht, maar ook andere weggebruikers én laat zien hoe zwak het toezicht is op deze transporten.
.

Nederland grootste importeur van Ierse kalfjes

Structureel leed diertransporten uit Ierland

De ernstige overtredingen tijdens dit specifieke transport staan niet op zichzelf. Uit jarenlang onderzoek van Eyes on Animals, Dier&Recht en Ethical Farming Ireland blijkt dat bijvoorbeeld het onthouden van melk aan Ierse kalveren tijdens langeafstandstransporten eerder regel dan uitzondering is. Telkens weer constateren deze organisaties dat kalveren tijdens het eerste traject van hun reis, van verzamelplaatsen in Ierland naar de rustplaats nabij Cherbourg in Frankrijk, structureel meer dan 30 uur geen melk krijgen. Dit terwijl de Europese Transportverordening 1/2005 duidelijk stelt dat kalveren uiterlijk na 19 uur gevoerd moeten worden. Wat op zich al erg lang is voor zo’n jong dier.
.

Schokkende beelden van mishandeling Ierse kalfjes

.
Ook dit jaar zijn opnieuw dergelijke overtredingen vastgesteld. Daar komt bij dat transportdocumenten vaak onvolledig of onjuist worden ingevuld, wat toezicht bemoeilijkt. Op de rustplaatsen zelf zijn kalveren bovendien geregeld slachtoffer van grove mishandelingen als schoppen, slaan en hardhandig meeslepen of voorttrekken. Er zijn zelfs stapels dode kalveren gefilmd op de verzamelplaats. Alles wijst erop dat het lijden van deze jonge dieren systematisch is, onderdeel van een logistiek systeem dat vooral draait om efficiëntie, niet om welzijn.
.

Drachtige koeien nog steeds op transport over zee

.
De meeste Ierse kalveren belanden in Nederland in mesterijen van de VanDrie Group, die op de hoogte is van deze misstanden, maar er niks aan doet. Frederieke Schouten, oud-veearts en directeur van stichting Dier&Recht zegt hierover:

“De kalfjes die de reis doorstaan, krijgen daar nog een kort en onnatuurlijk bestaan op smerige roosters voor ze weer op transport gaan naar de slacht”, legt Frederieke Schouten, oud-veearts en directeur van stichting Dier&Recht uit. “Winst maken lukt cowboybedrijven door de regels steevast te overtreden, maar is ook mogelijk zonder ruw transport van dieren. Wij willen dat de kalversector op zijn minst de wet gaat respecteren.”

Afgedankte renpaarden op transport

Het patroon van deze gewetenloze praktijken strekt zich verder uit dan kalvertransporten. Nederlandse handelaren en transporteurs spelen een centrale rol in het illegaal verhandelen van afgedankte Ierse en Britse racepaarden. Onder erbarmelijke omstandigheden gaan deze dieren op transport naar Nederland of België. Ze krijgen hier een nieuwe chip en een vals paspoort en verdwijnen richting slachthuizen in Spanje, Italië, Polen en Nederland (Kerkdriel). Het vlees belandt daarna, vermomd als ‘gewoon’ paardenvlees, in snacks als bitterballen en kroketten. Dit terwijl het door medicijngebruik tijdens de ren­carrière ongeschikt is voor consumptie. Opnieuw zien we dezelfde rode draad. Nederlandse transporteurs en handelaren die frauderen met documenten, dieren aan hun lot overlaten en winst boven welzijn stellen. Met alle risico’s voor dier én in dit geval ook de mens.
.

Afgedankte Ierse racepaarden komen via Nederland in voedselketen (video)

Winst boven dierenwelzijn bij Van Os?

Deze specifieke overtredingen zijn begaan door één chauffeur. Maar ze werpen serieuze vragen op over de bedrijfsvoering en het toezicht binnen bedrijven zoals Van Os Transport, of de VanDrie Group. De ernst en aard van de overtredingen duiden op meer dan individuele nalatigheid. Ze wijzen richting een bedrijfscultuur waarin snelheid, kostenbesparing en winst boven wetgeving en dierenwelzijn staan. Een cultuur waarin kwetsbare dieren worden behandeld als vracht, als goederen. De chauffeur is inmiddels voorgeleid in Girona en zal strafrechtelijk worden vervolgd.

Maar ook het management van Van Os Transport is hierop aan te spreken, net als de VanDrie Group, die de dagelijkse praktijken faciliteert en in stand houdt. Zolang alleen de pionnen ter verantwoording worden geroepen, blijft het systeem onveranderd: een systeem dat draait op winst en structureel faalt in ethiek, toezicht en respect voor dierenwelzijn.

Bronnen:

Op transport: enkele reis naar de hel voor levend vee

©AnimalsToday.nl Mariska van Geelen

Gerelateerde berichten