Een vrachtschip met bijna 6.000 koeien en 43 bemanningsleden is verdwenen voor de kust van Japan toen het kapseisde tijdens een tyfoon. Het schip was sinds 14 augustus vanuit Nieuw-Zeeland op weg naar China en stuurde een noodsignaal uit vanuit de Oost-Chinese Zee. Van de bemanningsleden, afkomstig uit de Filipijnen, Nieuw-Zeeland en Australië, is er tot nu toe slechts één door de Japanse kustwacht gered. De kans op verdere overlevenden is nu vrijwel nihil.

6.000 koeien
Gekapseisd vrachtschip voor Japan: bijna 6.000 koeien en 43 bemanningsleden vermist | Foto: Eyes on Animals

Lange reis

Het in Panama geregistreerde vrachtschip, rond de 140 meter lang, zou een motor verloren zijn toen het in de storm terechtkwam. De Japanse kustwacht werd ingezet met meerdere reddingsboten, helikopters en vliegtuigen. De Tyfoon, Maysak genaamd, verzwakte later tot een tropische storm toen het richting Noord-Korea trok. De koeien aan boord waren waarschijnlijk drachtig en hadden niet op zee mogen zijn, volgens Marianne Macdonald, campagnemanager van SAFE, een in Nieuw-Zeeland gevestigde dierenwelzijnsgroep. Volgens trackingwebsite VesselFinder.com, toont een foto van het schip ligplaatsen voor vee die hoog op het dek zijn gestapeld, zoals kamers op een luxe cruiseschip.

Flinke winsten

Het nieuws volgt een eerder ongeval in november, toen een vrachtschip in de Zwarte Zee bij Roemenië, op weg naar Saoedi-Arabië, omsloeg. Toen overleefden maar weinig van de bijna 15.000 schapen die aan boord vastzaten. Elk jaar worden miljoenen runderen en schapen verscheept, wat voor vleesproducenten in landen als Australië en Nieuw-Zeeland, Zuid-Amerika en Europa flinke winsten zorgt. In 2017 werden bijna 2 miljard dieren geëxporteerd in een handel ter waarde van $ 21 miljard, waarvan een aanzienlijk deel over zee reisde. Maar, volgens experts zoals het Australische bedrijf Wellard, een van ’s werelds grootste vee-exporteurs, zijn het meestal oude, omgebouwde vracht- of autoschepen die hiervoor worden gebruikt. Het gebruik van deze schepen zou de standaard van de hele industrie naar beneden brengen. Ook kunnen ze niet voldoen aan de normen voor dierenwelzijn.

Zeker 14.600 schapen verdronken in haven Roemenië

Veel risico’s

De meest voorkomende gezondheidsrisico’s voor dieren, die wel zes weken aanhoudend op zee leven, zijn vermoeidheid, hittestress, te dicht op elkaar zitten en aanverwante verwondingen, plus de verspreiding van ziekten. Ook is de regelgeving van dit soort vervoer niet op peil, en worden de regels gemakkelijk overtreden, zeggen experts. Lynn Simpson, een voormalig dierenarts op exportschepen voor vee, is getuige geweest van vee dat wekenlang op harde vloeren moest staan; dieren die stervend, ziek en gewond waren. Ook heeft ze gezien hoe schapen ‘letterlijk van binnenuit kookten.’ Sommige dieren worden wel 40 dagen op dekken gehouden op harde vloeren van beton en metaal.

Grote getallen

Sterftecijfers bij de export van vee zijn grotendeels niet beschikbaar, aangezien de meeste landen, afgezien van Australië en Nieuw-Zeeland, niet vereisen dat ze openbaar worden gerapporteerd. Maar volgens Simpson vervoerden de schepen waar zij 10 jaar geleden op werkte 10.000 runderen voor 20-daagse reizen. Toen ze uit Zuid-Amerika reisden, hoorde ze dat dezelfde schepen 14.000 stuks vee zouden hebben en er 300 à 500 dieren doodgingen tijdens een reis. Ook het Nederlandse bedrijf Vroon zou volgens The Guardian met een vloot van 13 speciaal gebouwde schepen, waarvan ongeveer de helft meer dan 4.600 stuks vee kunnen vervoeren, bekend staan als een van ’s werelds grootste onafhankelijke zee-vervoerders.

Bronnen:

©AnimalsToday.nl Femke van Iperen