McDonald’s verkoopt plofkip en mag daar niet meer over liegen tegen klanten. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Wakker Dier. Ook mag McDonald’s niet langer ontkennen dat de kip die zij verkoopt fysieke problemen heeft, zoals kreupelheid. Wakker Dier diende een klacht in omdat McDonald’s al bijna twee jaar steevast liegt over plofkip in interviews en op haar website. Zij antwoordde glashard ‘nee’ op vragen van bezorgde consumenten of er plofkip zit in de McChicken en of de kip van McDonald’s last heeft van fysieke problemen. Zelfs toen een McDonald’s-woordvoerster bij het programma Kassa de Liegebeest-trofee in ontvangst nam, loog ze nog hierover. Volgens de Reclame Code Commissie is dat misleidend. Wakker Dier is blij met de uitspraak van de RCC, maar blijft campagne voeren totdat McDonald’s overstapt op diervriendelijker geproduceerde kip.

McDonalds logo Reclame Code Commissie

Achtergrond klacht
Vorige maand was Wakker Dier het gelieg en gedraai van McDonald’s over de plofkip zat en diende een klacht in bij de RCC. Het afgelopen jaar heeft McDonald’s namelijk meerdere malen in de media en op haar website ontkend plofkip te gebruiken, terwijl zij die wel degelijk gebruikt. Zelfs op de speciale ‘meer weten’-website waarin de keten pretendeert het échte verhaal achter de producten te vertellen, liegt zij klanten voor over het welzijn van de kip. In september koos het Nederlands publiek daarom McDonald’s tot Grootste Liegebeest van 2013: de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Maar zelfs na deze prijs bleef McDonald’s op haar website naar haar klanten glashard ontkennen dat zij plofkip gebruikt, en dat deze kip last heeft van fysieke problemen.

Plofkip
De plofkip is het ‘gangbare vleeskuiken’: een kip die zo is doorgefokt op snelle groei dat ze al in 6 weken het slachtgewicht van ruim 2 kg bereikt. Ze wordt met zo’n 20 andere kippen op een vierkante meter gehouden in dichte stallen. Uit onderzoek van Wageningen Universiteit blijkt dat meer dan de helft van de vleeskuikens kreupel is door overgewicht, voetzweren en gewrichtspijn. Plofkippen krijgen veel antibiotica. De meeste kip in de supermarkt is besmet met multiresistente ESBL-bacteriën.

Campagne Stop de Plofkip
Wakker Dier voert sinds begin 2012 campagne tegen de plofkip en spoort bedrijven aan om over te stappen op kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming. Deze kippen groeien langzamer, hebben meer ruimte en een overdekte uitloop naar buiten. Ze hebben veel minder last van kreupelheid en voetzweren. Volgens recent grootschalig onderzoek van Universiteit Wageningen bij honderden pluimveebedrijven, kreeg een kip met 1 Beter Leven ster in de periode van april 2011 tot april 2012 maar liefst 85% minder antibiotica dan een plofkip. Veel A-merken, ziekenhuizen, bedrijfskantines en alle merken babyvoeding hebben al wel de stap gemaakt naar diervriendelijkere kip. Ook de consument koos in 2013 – ondanks het gestunt van de supermarkten met plofkip – veel vaker voor kip met een keurmerk.

Persbericht Wakker Dier