Nicole van Gemert: Bont en Versace

Er vindt een hoopvolle verandering plaats in modeland. Grote modehuizen kiezen op grote schaal voor een bontvrij beleid. Afgelopen jaren sloegen één voor één Hugo Boss, Armani, Gucci, Michael Kors en Jimmy Choo een nieuwe weg in door te kiezen voor een bontvrij beleid evenals de luxe designer webshop Net-A-Porter. Vorige week maakten ook Donna Karan, Versace en Furla bekend te stoppen met het gebruik van bont.

Konijnenbont

Bont en mode| Foto: Mark Philpott via Compfight cc

Donatella Versace zei tijdens een interview met 1843 Magazine van The Economist het volgende hierover: “Bont? Daar ben ik klaar mee. Ik wil geen dieren doden om mode te maken. Het voelt niet goed.” Het lijkt erop dat een trend is gezet.

Modehuizen en hun klanten zagen bont jarenlang als het ultieme luxeproduct en een statussymbool. Maar nu niet meer. Waarom? Jonge consumenten willen het niet meer. Federico Marchetti van Net-A-Porter, stelt dat uit onderzoek onder 25.000 van haar klanten is gebleken dat meer dan de helft wilde dat het bedrijf zou stoppen met de verkoop van bont. Maar dat is niet de enige reden voor bedrijven om te stoppen met bont. Ook intern vinden er veranderingen plaats.

Giorgio Armani stopte met bont vanwege “de bescherming van, en de zorg voor het milieu en dieren.” Bij Gucci zijn 150 jonge medewerkers onder de dertig de aanleiding voor de beleidsverandering. Zij stelden elk een top drie op met dingen die anders zouden moeten binnen het bedrijf. Bont was er daar een van. Stella McCartney, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Ralph Lauren en Vivienne Westwood hebben nooit bont gebruikt of zijn hier jaren geleden al mee gestopt. Voor Michael Kors gaf niet dierenwelzijn, maar technische innovatie bij imitatiebont de doorslag, evenals bij Tom Ford. Deze ontwikkeling is een grote klap voor de bontindustrie. Grote modehuizen zijn bepalend voor het modebeeld. Wanneer zij kiezen voor alternatieven zal het niet lang meer duren voordat dit overgenomen wordt in het straatbeeld en zullen hopelijk ook de vele echte bontkragen verdwijnen. Bont is niet meer van deze tijd.

Helaas is er wereldwijd nóg een trend zichtbaar. Volgens cijfers van de internationale bontfederatie groeit de bontproductie in China: inmiddels goed voor 17 miljard dollar per jaar. Daarmee is zij veruit de grootste van de wereld. Chinese handelaren verwachten niet dat de productie door het bontvrijbeleid  van grote labels af zal nemen: Chinese consumenten zijn dol op bont. Bont, en in het bijzonder nertsenbont, wordt gezien als een westers luxeproduct en is heel populair onder de hogere klasse Chinese dames. Ditzelfde geldt voor luxe modemerken. Dat deze merken zich nu uitspreken tegen het gebruik van bont is een belangrijk signaal en kan wel degelijk van invloed zijn op het aankoopgedrag van de Chinese consument. Bovendien heeft de sterke economische groei gevolgen voor biodiversiteit,  lucht-, water- en bodemkwaliteit, waardoor er in China de laatste jaren veel meer aandacht voor duurzaamheid is ontstaan. Door toename van het aantal huisdieren groeit ook het denken aan dierwelzijn.

We hopen van harte dat de Chinese bevolking hetzelfde bewustwordingstraject af zal leggen als ‘het Westen’. De madammen met een bontjas zijn bij ons uit het straatbeeld verdwenen: nu nog in China graag. Het met veel media aandacht omgeven bontvrij beleid van luxe medemerken is dus veel meer dan symboolpolitiek: het kan de levens redden van 50 miljoen dieren per jaar die slachtoffer zijn van de bontindustrie.

Nicole van Gemert, directeur Bont voor Dieren

Gerelateerde artikelen:

Reacties

  1. Nu nog direct een verbod op de de nertsen fokkers hier in Nederland en zonder compensatie, want dat verdienen deze criminelen niet .

Laat wat van je horen

*