Vanuit allerlei hoeken is met afschuw gereageerd op de beelden die dierenrechtenorganisatie PETA naar buiten bracht van levende varkens die in crashtesten werden gebruikt. Om gordels te testen, ramden de dieren levend met 50 km/uur tegen de muur, waarbij ze stierven of ernstige verwondingen opliepen.

crashtest
In China worden levende varkens gebruikt voor crashtesten | Bron foto: Unilad

“Dit is ziek!” “Barbaars!” “Walgelijk!” Dit zijn slechts enkele van de vele geschokte reacties op de beelden van levende varkens die in China in crashtesten worden gebruikt. In één van de experimenten werden 15 varkens in autostoeltjes vastgebonden om als dummy’s simulaties van botsingen te ondergaan. Ook zouden ze dagen geen eten gehad hebben.

Rechtop vastgebonden in autostoel

De varkens van nog geen 80 dagen oud werden door het Research Institute for Traffic Medicine gebruikt om autogordels voor kinderen te testen. De dieren werden rechtop in stoeltjes vastgebonden, waarna ze – volledig bij bewustzijn – met zo’n 50 km/u tegen een muur ramden. Van de 15 varkens die er werden gebruikt, overleden er 7 door de crash. Dieren die het wel overleefden liepen bloedingen, fracturen en inwendige kneuzingen op, waarna ze alsnog werden gedood en ontleed.

Niet alleen werden de doodsbange varkens onderworpen aan de gruwelijke simulaties, maar ze kregen ook zo’n 24 uur voorafgaand aan de testen geen voedsel en water. Wel kregen ze een verdovingsmiddel om “opwinding en stress te verminderen”.

De onderzoekers gaven in het International Journal of Crashworthiness als reden voor deze afschuwelijke praktijken dat de anatomische structuur van de biggen vergelijkbaar is met menselijke kinderen van zo’n 6 jaar oud. Ook zeiden ze dat ze Amerikaanse richtlijnen hebben gevolgd bij de testen, maar die richtlijnen verbieden het gebruik van levende dieren bij crashtesten al vanaf de jaren 90.

Waardeloze experimenten

Het gebruiken van varkens en honden bij testen voor de automobielindustrie is volgen PETA overbodig, omdat deze dieren anatomisch totaal anders zijn dan mensen. Autobedrijven hebben al jaren geleden ontdekt dat dit soort experimenten waardeloos zijn en ons niets vertellen over een menselijke ervaring bij een auto-ongeluk.

Het gebruik van de levende varkens is ook niet te begrijpen omdat geavanceerde crashtest-dummy’s een veel beter alternatief zijn. Die dummy’s worden in verschillende maten en vormen gemaakt en hebben sensoren die krachten op verschillende punten kunnen meten. Met die sensoren kunnen ze de impact van een ongeval veel nauwkeuriger weergeven dan een varken.

Daarnaast zetten autobedrijven geavanceerde technologie in voor hun onderzoek naar auto-ongelukken, zoals computermodellering, virtual reality en 3D-bewegingssimulaties. In deze eeuw zou elk autobedrijf deze methoden moeten toepassen.

Andere testen

Naast varkens heeft het Institute for Traffic Medicine de afgelopen 10 jaar duizenden andere dieren in haar laboratoria gebruikt, waaronder honden, konijnen, fretten, ratten en muizen. Zo hebben onderzoekers testen met honden uitgevoerd waarbij ze deze in een menselijke positie in een stoel vastbonden en sensoren in hun kop naaiden. Vervolgens kregen de honden een schijf bovenop hun schedel en werden ze aan de oren rechtop gehouden, waarna onderzoekers een hamer op hun kop lieten vallen. De dieren liepen hierdoor ernstige kwetsuren op zoals whiplash, mankheid en verlamming aan de achterpoten.

Geschokte reacties

Veel mensen reageerden geschokt op de beelden.

PETA-woordvoerder Anne Meinert zei in de Duitse krant Bild:

“Intelligente en gevoelige dieren zoals varkens in crashtesten tegen muren laten botsen is gewoon wreed. Het leidt tot gebroken botten, interne kneuzingen, snijwonden en vreselijke sterfgevallen.”

Peta geeft aan dat ze het Research Institute for Traffic Medicine en de Chinese autoriteiten hebben aangespoord om te stoppen met de ‘barbaarse crashtests’.

Wil je ook je verontwaardiging over de testen uitspreken, dan kun je petities tekenen op Animalvictory.org en Change.org.

Bronnen:

©Animals Today Liesbeth Riekwel