Campagne om wilde dieren in de toeristenindustrie te beschermen
World Animal Protection voert campagne tegen selfies met wilde dieren, die toeristen als ultieme herinnering tijdens hun vakantie maken. Nog altijd groeit het aantal wilde dieren – van olifanten tot tijgers en luiaards – dat als toeristische attractie dient. Zij worden hiervoor uitgebuit, zo laten diverse onderzoeken van de dierenwelzijnsorganisatie zien. 

selfies
©World Animal Protection

Met The bigger picture, onderdeel van de campagne ‘Wilde dieren – Geen entertainers’, wil World Animal Protection bewustwording creëren over het dierenleed dat schuilgaat achter selfies met wilde dieren schuilgaat en zorgen dat er een einde komt aan deze en andere ‘vermakelijke attracties’.

Wie naar The bigger picture surft, treft daar een mozaïek van olifantenselfies die toeristen trots op Instagram plaatsten. Dierliefhebbers wordt gevraagd om een van de foto’s te selecteren en de actie te ondertekenen om zo onwetende toeristen te informeren over dit probleem. Ook tellen al deze stemmen mee in lobby richting overheden en parken die zich om zouden moeten vormen naar opvangplekken. Daarnaast roept World Animal Protection toeristen in Zuidoost-Azië via social media op om geen slechte attracties met wilde dieren te bezoeken of selfies met wilde dieren te maken.

selfies
©World Animal Protection

Volgens Karin Bilo van World Animal Protection worden dieren zoals olifanten, tijgers en orang oetans over de hele wereld gebruikt voor vermaak van toeristen. Bilo vertelt:

“Ze worden als jong  weggehaald bij hun moeder, in kleine kooien gehouden en mishandeld om ritten met toeristen te maken, trucjes te doen of met toeristen op de foto te gaan. Toeristen willen vanuit hun dierenliefde graag dicht bij deze dieren komen, maar weten vaak niet hoeveel leed achter dit soort interacties met wilde dieren schuilgaat. Daar hopen wij ze met deze actie bewust van te maken; post geen selfies met wilde dieren en laat je stem horen tegen wie dat wel doet, om dit probleem te stoppen.”

Undercover in Thailand
World Animal Protection nam zelf de proef op de som in Thailand, door daar samen met presentatrice en dierenvriend Loretta Schrijver undercover diverse attracties met wilde dieren te bezoeken om dit dierenleed in beeld te brengen. Het resultaat was schokkend en aan het eind van deze onderzoeksreis concludeerde Loretta:

“Ik zag olifanten die eindeloos rondjes op heet asfalt lopen, met toeristen op hun rug, terwijl hun poten en rug daar absoluut niet op gebouwd zijn. En olifanten die trucjes doen tijdens een show. Dat doen ze alleen maar omdat ze op brute wijze zijn afgericht en hun wil is gebroken. We moeten dit verhaal blijven vertellen. En niet alleen over die arme olifanten: het toeristisch vermaak met alle wilde dieren moet zo snel mogelijk stoppen.”

selfies
©World Animal Protection

Wrede attracties met wilde dieren

De bescherming van wilde dieren die worden ingezet als toeristische attracties, is hard nodig. Naar schatting bezoeken jaarlijks 110 miljoen mensen wrede attracties met wilde dieren en dagelijks worden daarvan duizenden selfies op social media gepost. Door toeristen geplaatst als ultieme vakantieherinnering, maar deze ‘vakantiekiekjes’ betekenen voor de dieren een leven lang lijden.

Nog altijd groeit het aantal wilde dieren in de toeristenentertainment. Zo bleek uit onderzoek van World Animal Protection dat het aantal olifanten in gevangenschap voor vermaak van toeristen in Azië in vijf jaar tijd met dertig procent is gestegen. Het welzijn van bijna drieduizend olifanten was zorgelijk. Bilo:

“77 procent van de olifanten in gevangenschap heeft een verschrikkelijk leven in onacceptabele omstandigheden.”

Succes tegen selfies
Het voeren van actie tegen selfies met wilde dieren heeft onverminderd succes. Zo riep datingapp Tinder haar gebruikers op om geen selfies meer met tijgers te plaatsen en beloofden al meer dan 173 reisorganisaties, met TUI voorop, om geen olifantenritten en -shows aan te bieden als excursie, naar aanleiding van onze wereldwijde campagne ‘Wildlife. Not entertainers’. Het doel van de campagne is om meer mensen bewust te maken van dit enorme probleem, en reisorganisaties en lokale parken geen attracties met wilde dieren meer te laten aanbieden.

World Animal Protection voert de komende maanden campagne om aandacht te vragen voor wilde dieren in het toeristenentertainment. Mensen die zich willen uitspreken tegen het vermaak met wilde dieren kunnen terecht op the-bigger-picture.nl en worldanimalprotection.nl

Persbericht World Animal Protection