De Brachycephalic Working Group (Werkgroep voor kortschedelige honden) (BWG) heeft in een open brief alle bedrijven in het Verenigd Koninkrijk verzocht om geen doorgefokte honden met platte gezichten meer te gebruiken in reclames om hun producten aan te prijzen. Op deze manier hoopt BWG – dat bestaat uit dierenartsen, nationale dierenwelzijnsorganisaties, wetenschappers en hondenfokclubs – vat te krijgen op de welzijnscrisis die gaande is onder honden met een platte snuit.

designer
Mopshonden | Foto: Wikimedia Commons

Honden met platte gezichten, zoals mopshonden en bulldogs, kampen met gezondheidsproblemen die veroorzaakt worden door hun lichaamsbouw. Een aantal van de gezondheidsproblemen waar deze honden mee kampen zijn: ademhalingsproblemen, huidinfecties door huidplooien, oogziekten, onmogelijkheid om natuurlijk te bevallen, moeite om lichaamstemperatuur te regelen en problemen met de rug.

Dan O’Neill, voorzitter van BWG, laat weten:

“We zijn op weg naar een welzijnscrisis voor deze rassen, dus is het tijd voor bedrijven om hondenwelzijn boven winst te stellen en zich te verplichten om honden met een platte snuit niet meer te gebruiken in reclames. Dit zal niet alleen een groot verschil maken voor het welzijn van de honden, maar zal de bedrijven ook beschermen tegen imagoschade en duidelijk maken dat de bedrijven hun sociale verantwoordelijkheid serieus nemen.”

Bron: vettimes.co.uk ©AnimalsToday.nl Lianne Raat


Strijd mee tegen dierenleed!

Zonder jouw hulp kunnen House of Animals en Animals Today niet verder groeien en dieren een stem geven. Waardeer je wat wij doen, steun ons dan met een (eenmalige) donatie.