Dierentuinen zouden een educatieve functie hebben, is de veelal geldende mening. Nieuw onderzoek toont aan dat het bezoeken van dieren in gevangenschap helemaal geen positieve gevolgen heeft, sterker nog: kinderen krijgen er juist een negatieve ervaring door.

educatief
Dierentuinen blijken minder educatief dan ze zelf beweren | Foto credit: UnknownNet Photography via Compfight cc

Uit een recent gepubliceerd onderzoek in het Amerikaanse academische tijdschrift ‘Conservation Biology’, blijkt dat het bezoek van kinderen aan een dierentuin helemaal geen positieve educatieve functie heeft, het doet vaak zelfs meer kwaad dan goed. Dierenrechtenorganisaties en dierenrechtenadvocaten geven al jaren aan dat het bezoeken van dieren in gevangenschap in dierentuinen voor kinderen geen goede zaak is. Dierentuinen geven een vertekend beeld. De onlangs gepubliceerde uitkomsten van het onderzoek geven de dierenorganisaties gelijk. De meeste kinderen voelden zich niet meer betrokken bij de dieren en toonden ook niet meer animo om actief te worden bij dierenwelzijn of natuurbehoud.

Dierentuinen onderwijzen niet
Veel dierentuinen, zoals bijvoorbeeld ook de London Zoo die in het onderzoek genoemd wordt, beweren dat ze een belangrijke educatieve functie hebben en dat kinderen door dierentuinenbezoek zelfs geinspireerd kunnen worden om zelf ook actieve natuurbeschermers te worden. Verschillende dierentuinen wijzen erop dat het belangrijk is voor kinderen om de dieren in het echt te zien en menen dat zij zich daardoor ook meer betrokken voelen bij de dieren die zij zien. Uit dit recente onderzoek blijkt dat echter helemaal niet. Volgens dierenwelzijnsorganisaties komt dat omdat de leefomgeving van dieren in een dierentuin mijlenver af staat van de oorspronkelijke, natuurlijke omgeving van de dieren. De kinderen zien de dieren niet in het echt, de dieren zitten in kooien, ze leven in gevangenschap. Dit nieuwe onderzoek bevestigt wat dierenwelzijnsorganisaties al jaren zeggen:

“Dierentuinen hebben geen positieve opvoedkundige functie en zullen kinderen ook niet inspireren om natuurbeschermers te worden. Er zijn veel en betere manieren om over de natuur te leren. Scholen en ouders zouden aangemoedigd moeten worden te kiezen voor dier- en natuurvriendelijke alternatieven als inspirerende en educatieve activiteiten voor hun kinderen.”

Bron ©PiepVandaag.nl Lydia Zittema