Door het maken van een levend ijsberenkunstwerk vragen honderden WNF-vrijwilligers aandacht voor de problemen van moederijsberen in het Noordpoolgebied. Door het smelten van het zee-ijs moeten de ijsberen steeds meer moeite doen om land te bereiken en een veilige plek te vinden waar zij hun jongen kunnen werpen.

IJsbeer Arctic Home
Foto: Wikimedia Commons

Arctic Home is een gezamenlijke internationale campagne met Coca Cola om fondsen te werven voor het leefgebied van de ijsbeer. De campagne heeft vorig jaar een miljoen euro opgeleverd en is gebruikt voor onderzoek naar het ‘Last-Ice-Area’, een gebied tussen Canada en Groenland waar het zee-ijs het langst blijft liggen. Dit zou een gebied kunnen worden waar dieren zoals ijsberen een warmere periode kunnen overleven. Ook is geld gebruikt om belangrijke leefgebieden in kaart te brengen, ter bescherming van de ijsbeer. Door de klimaatverandering krijgen ijsbeermoeders het steeds moeilijker om een geschikte plek voor hun kraamhol te vinden. Gert Polet, Noordpooldeskundige van het WNF:

“Het smeltende zee-ijs rond de Noordpool laat zien dat dit ijs voor onze ogen aan het verdwijnen is. IJsberen en andere diersoorten die afhankelijk zijn van ijs moeten zich proberen aan te passen aan hun snel veranderende omgeving. Het WNF kan via campagnes zoals Arctic Home geld inzamelen voor zijn activiteiten om te helpen de toekomst van het Noordpoolgebied te beschermen. De ijsbeer is het symbool van de Noordpool; als zij kunnen overleven, dan zullen ook de ecosystemen van de Noordpoolgebied als geheel overleven”.

Wie meer wil weten over Arctic Home, kan naar de website gaan van deze organisatie. Via deze site kan iedereen meer te weten komen over de problemen van ijsbeermoeders en een donatie doen. Coca-Cola verdubbelt alle donaties tot een maximum van één miljoen euro. Bron: WNF ©PiepVandaag.nl Walter Eijndhoven