Wereldwijde ‘kooi-ei vrije’ campagne gelanceerd tegen Starbucks

Praag, maandag 23 april 2018 — Meer dan 55 toonaangevende dierenbelangenorganisaties hebben vandaag gezamenlijk een baanbrekende globale campagne gelanceerd om Starbucks ervan te overtuigen om alle eieren die zij gebruiken voortaan wereldwijd kooi-vrij in te kopen. De internationale campagne wordt gevoerd door lid-organisaties van de Open Wing Alliance tijdens hun tweede ‘Global Summit to End Cages’, waar de coalitie van dierenorganisaties bijeen komt in Praag (Tsjechië) met als doel een einde aan de gruwelijke praktijk van het huisvesten van legkippen in kooien wereldwijd.

Starbucks

Kooikippen | Foto: cia CIWF

Starbucks, de grootste koffie-retailer en op twee na grootste restaurantketen ter wereld, heeft momenteel een beleid voor kooi-vrije eieren voor haar zaken in Noord-Amerika en een onvolledig beleid in de Europese Unie, en heeft bovendien nog geen deadlines vastgesteld voor haar vestigingen wereldwijd.

“Als één van de grootste restaurantketens ter wereld, heeft Starbucks de maatschappelijke verantwoordelijkheid om zich toch minimaal te committeren aan dezelfde wereldwijde dierenwelzijnsnormen die zijn aangenomen door andere voedingsbedrijven, zoals Nestlé, Danone, Sodexo, Unilever en anderen”

aldus Geoffrey Deckers, voorzitter van Een DIER Een VRIEND – de Nederlandse vertegenwoordiger van de mondiale Open Wing Alliance. “We zijn ervan overtuigd dat Starbucks de juiste keuze zal maken en haar oren zal hangen naar de duizenden bezorgde consumenten en dierenvrienden die vertegenwoordigd worden door onze 56 aangesloten organisaties en een wereldwijd beleid zal aannemen om deze wrede kooi-eieren uit hun winkels te elimineren.”

Ongeveer 40 organisaties uit 39 landen hebben op 21 april een protestactie gestart buiten een Starbucks in Praag en zullen campagne blijven voeren in eigen land na de bijeenkomsten in Praag. Meer dan 100 leden van verschillende organisaties waren aanwezig bij het protest, met vertegenwoordigers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Latijns-Amerika, West- en Oost-Europa, Afrika, Australië en Azië. De Open Wing Alliance lanceerde de wereldwijde campagne met een petitie en sociale media acties, die kunnen worden gevolgd met de hashtag #StarbucksCruelty. Advertenties op Facebook zullen mensen naar www.StarbucksCruelty.com leiden, een website die is gemaakt om het publiek te informeren over de gruwelijke kippenkooien in de eier-industrie waar Starbucks nog deels door bevoorraad wordt.

Vier Voeters - kippenkooien

Kippenkooien | Foto: Vier Voeters International

De wereldwijde kooi-vrij campagne tegen Starbucks is de eerste in de geschiedenis die de krachten bundelt van de dierenbeschermingsorganisaties tegen één enkel restaurant. De Open Wing Alliance, opgericht door The Humane League in 2016, organiseert de Global Summit to End Cages, zodat alle lid-organisaties kennis, tactieken en strategieën kunnen delen voor hun campagne werk om de campagne tegen Starbucks te versterken. Het doel van de kooi-vrij top is om werkwijzen te combineren en trainingen te geven om voort te bouwen op het succes van OWA, dat al invloed heeft gehad op internationale markten en bio-industrie boerderijen over de hele wereld.

Een groot deel van de eieren die Starbucks wereldwijd verbruikt is afkomstig van bio-industrie boerderijen die kippen in kleine, smerige kooien opsluiten. Deze kooien zijn zo klein en vol met vogels dat de kippen geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Regelmatig komen lichaamsdelen zoals vleugels en pootjes vast te zitten tussen tralies en draadgazen bodems van de kooi, wat resulteert in breuken, misvormingen en ernstig verlies van veren. Kippen die uitgeput zijn of niet in staat om te bewegen, raken vertrappeld door hun kooi-genoten.

Honderden bedrijven over de hele wereld gooien eieren van gekooide kippen uit hun assortiment of verwerken die niet meer in ingrediënten. Internationale afspraken om een ​​einde te maken aan wrede kooien worden gemaakt door enkele van de grootste bedrijven wereldwijd, waaronder McDonald’s, General Mills, Unilever, Nestlé, Lidl, Aldi, InterContinental Hotels, Danone en vele andere. Starbucks heeft nog steeds niet willen beloven om dieren wereldwijd een beetje beter te gaan behandelen.

De Open Wing Alliance is een wereldwijde coalitie van dierenbelangenorganisaties die zich richten op het creëren van een uniform front om wereldwijd kooien uit de eierindustrie weg te krijgen. De alliantie werd in 2016 opgericht door The Humane League uit de Verenigde Staten en heeft momenteel meer dan 50 lidorganisaties uit landen in Afrika, Azië, Europa, Noord-Amerika, Oceanië en Zuid-Amerika. In februari 2017 organiseerde de Open Wing Alliance de Global Summit to End Cages en lanceerde de grootste internationale kooi-vrij campagne uit de geschiedenis. Miljoenen kippen hebben nu al een beter leven, en een kooi-vrij leven voor alle dieren is het streven.

Persbericht Een DIER Een VRIEND

Gerelateerde artikelen:

Laat wat van je horen

*