Wakker Dier startte zaterdag een tv-campagne waarin zij de klanten van Albert Heijn en Jumbo waarschuwt dat één op de twee plofkippen kreupel is. 

tv-campagne
Foto via Wakker Dier

Het is precies een jaar geleden dat de supermarkten gezamenlijk verklaarden dat de plofkip niet meer verantwoord is en zo snel mogelijk vervangen moet worden door een diervriendelijker alternatief. In de tussentijd hebben supermarkten deze woorden niet waargemaakt. Integendeel zelfs: marktleider Albert Heijn heeft het aantal aanbiedingen met plofkip verdubbeld en Jumbo heeft een laagsteprijsgarantie doorgevoerd op vlees, waaronder plofkip.

In een interview met de NOS beweerde topman Van Eerd (Jumbo) nog:

“Vlees met een laagsteprijsgarantie is een belangrijke succesfactor voor ons”.

Wakker Dier is geschokt door Van Eerds boude uitspraak:

“Jumbo zegt hiermee dat hun succes feitelijk te danken is aan dierenleed, antibiotica, milieuvervuiling en uitbuiting van boeren.”

Helft plofkippen kreupel
Uit onderzoek van Wageningen Universiteit blijkt dat meer dan de helft van de vleeskuikens in standaard foksystemen kreupel is. Zij hebben een ‘gait score’ van 3 tot 5, een wetenschappelijke maat voor kreupelheid die gepaard gaat met chronische pijn. De universiteit stelde zelfs dat ‘maar 8% géén loopproblemen ontwikkelt’. Kreupelheid heeft meerdere oorzaken die elkaar versterken:

• De snelle groei: een plofkip groeit in 6 weken van kuikentje naar vleeshomp van bijna 2,5 kg. Vooral de borstspier (de kipfilet) groeit onevenredig hard. Poten, hart en longen kunnen de groei nauwelijks bijbenen, wat onder andere leidt tot gewrichtspijn.
• De hoge dichtheid in de stal: plofkippen worden gehouden met 39-42 kg/m2, dat komt neer op zo’n 20 kippen per vierkante meter.
• Poep: de stal wordt in de 6 weken levensduur niet schoongemaakt. De dieren leven dus in hun eigen ontlasting. Deze is zuur en nat en brandt in de huid met hakdermatitis, voetzoollaesies en borstblaren tot gevolg.
• Vicieuze cirkel: Bovenstaande problemen leiden ertoe dat de kuikens weinig bewegen, waardoor de problemen toenemen. Hoe langer de dieren stilzitten, hoe meer voetzweren zij krijgen.

piepvandaag-WD plofkip

Kip met 1 Beter Leven ster: een haalbare en logische oplossing
Kippen met één Beter Leven ster groeien langzamer en hebben daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar plofkippen mee kampen, zoals kreupelheid, gewrichtspijn en voetzweren. Ook hebben deze kippen meer ruime en een overdekte uitloop met frisse lucht. Ze krijgen veel minder antibiotica toegediend, omdat ze simpelweg gezonder zijn. Volgens recent grootschalig onderzoek van Universiteit Wageningen bij honderden pluimveebedrijven, kreeg een kip met 1 Beter Leven ster in de periode van april 2011 tot april 2012 85% minder antibiotica dan een plofkip.

Campagne Stop de Plofkip
Veel A-merken, ziekenhuizen, bedrijfskantines en alle merken babyvoeding hebben al wel de stap gemaakt naar diervriendelijkere kip. Ook de consument koos in 2013 – ondanks het gestunt van de supermarkten met plofkip – veel vaker voor kip met een keurmerk.

Wakker Dier zet haar campagne voort totdat de plofkip uit alle supermarktschappen is verdwenen.

TV campagne:
Bekijk hieronder de tv-spots over kreupele plofkip bij Albert Heijn en Jumbo. Deze spot is in augustus 2013 al op tv te zien geweest. In de tweede helft van maart wordt de tv-campagne ondersteund met een radiocampagne met dezelfde boodschap.

Persbericht Wakker Dier