De Deense dierenbescherming onderzocht afgelopen augustus de export van dieren. Daaronder viel onder andere een transport van 500 varkens op. Met een buitentemperatuur van ruim 30 graden werden de dieren naar Zuid-Tirol, Italië, vervoerd. Althans, dat stond in de documenten. In werkelijkheid bleek dat de dieren na amper rust nog eens elf uur verder moesten. En dat steeds in diezelfde extreme hitte. Inmiddels is duidelijk dat het hier geen eenmalig incident betreft, gesjoemel met valse papieren komt veel vaker voor.   

valse
Varkens op transport (illustratie) | Foto: House of Animals

De dierenexport in Denemarken groeit snel. Dat het transport aan de wetgeving voldoet is het minste waar de dieren op kunnen rekenen. Volgens de regels moet elk transport dat langer dan acht uur duurt vooraf worden aangemeld bij de Deense Dienst voor Diergeneeskunde en Levensmiddelen. Die keurt het transport vervolgens goed of niet. Daarvoor is wel vereist dat de aanmelding correcte en volledige informatie over het transport  bevat.

Aanmelding met valse gegevens

De Deense Dierenbescherming ontdekte afgelopen zomer dat dit lang niet altijd het geval is. De organisatie vond grote verschillen tussen de transportpapieren en de daadwerkelijke reis. De 500 varkens van het genoemde transport werden bijvoorbeeld in totaal 24 uur lang vervoerd, terwijl de documenten spraken van een rit van 13 uur naar het Italiaanse Zuid-Tirol. Ditte Erichsen, deskundige op het gebied van dierentransport en dierenarts bij de Deense Dierenbescherming, zegt:

“Alles wijst op een systematische oplichting, waarbij Deense varkensexporteurs valse informatie verstrekken en zo de autoriteiten misleiden. Het is moeilijk in te zien dat het doel iets anders zou kunnen zijn dan het omzeilen van de regels die bedoeld zijn om varkens te beschermen tijdens lange transporten.”

Volgens de Deense wet hebben dieren recht op minimaal 48 uur rust op een zogenoemde verzamelplaats, in dit geval die in Zuid-Tirol, voordat ze opnieuw de wagens in moeten. In werkelijkheid namen de chauffeurs slechts negen uur pauze. De daaropvolgende rit werd niet gedocumenteerd en is dus illegaal.

Europa buigt zich over regelgeving diertransporten

Uit onderzoek naar de aanmeldingen blijkt dat in opvallend veel transportpapieren, goedgekeurd door de Deense dienst, Zuid-Tirol als verzamelplaats voor varkens werd opgegeven. De locatie daar kan echter onmogelijk het aantal dieren 48 uur lang huisvesten dat volgens de registraties in korte tijd zou moeten aankomen voor de verplichte rustperiode.

De wet wordt overtreden

Deze bevindingen laten zien dat de valse papieren geen op zichzelf staand verschijnsel zijn, maar dat de wet vaker wordt overtreden. Erichsen zegt over hierover:

“Het is overduidelijk dat er niet zoveel varkens op het verzamelpunt kunnen zijn als de regels worden nageleefd. Het is vreemd en verontrustend dat de Deense Dienst voor Diergeneeskunde en Levensmiddelen zich niet afvraagt waarom er zoveel Deense varkens naar een kleine schuur in de bergen van Zuid-Tirol worden gestuurd.”

Ook in Nederland gebeurt de export van levende varkens op grote schaal. In 2024 werden er maar liefst 9,5 miljoen varkens uit Nederland geëxporteerd. Veel varkens worden hier gefokt om vervolgens hun laatste dagen door te brengen in krappe vrachtwagens. Onder barre omstandigheden rijden ze letterlijk hun dood tegemoet.

Vervoer van gewonde big kost transportbedrijf €3000

De dieren gaan vanuit Nederland vooral naar Duitsland, Spanje en België, waar ze worden geslacht. De varkens die niet direct worden geslacht, worden gebruikt voor de fok. Net als in Denemarken is ook in Nederland de naleving van transportregels problematisch. Zieke en gewonde varkens worden vervoerd, vaak onder extreme temperaturen, in strijd met de wet, maar consequenties blijven vrijwel altijd uit.

Niet langer dan acht uur

De organisatie Eurogroup for Animals moedigt aan om de lakse naleving van dierentransportregels niet onopgemerkt te laten. Hoewel ontduiking van de regels, door bijvoorbeeld valse papieren, op grote schaal voorkomt, is het van groot belang te blijven hameren op verbetering. Strengere controles en aangescherpte (Europese) regels voor dierentransport en dergelijke verzamelplaatsen zijn noodzakelijk. De dierenwelzijnsorganisatie adviseert, gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten, volwassen dieren niet langer dan acht uur achter elkaar in een vrachtwagen te vervoeren.

Bronnen:

Kalfjesleed en fraude tijdens rit voor Van Os Transport

 

Gerelateerde berichten