Ollie, een tienjarige Sheltie van Portland werd op het nippertje gered van een dodelijke injectie nadat een studente dierengeneeskunde de oorzaak van haar verlamming ontdekte. Vermoedelijk nestelde een teek zich op een kampeerreis in de vacht van de hond.

sheltie
Foto: Ann-Marie Jurek/Flickr

Na deze reis verzwakte Ollie en sliep hij de hele tijd. Zijn gezondheid bleef gestaag achteruit gaan tot hij op 4 mei volledig verlamd raakte en niet meer kon eten. Op dat moment beslisten de eigenaars, Al en Joelle Meteney dat het tijd was om afscheid te nemen.

In plaats van hun eigen dierenarts te raadplegen, gingen ze naar een dierenziekenhuis waar studente dierengeneeskunde Neena Golden toevallig aan het werk was. Om de hond gerust te stellen, kietelde ze hem achter de oren, en dat is hoe ze de teek heeft ontdekt die zich niet liet ontraden door de anti-tekenhalsband.

Via het speeksel van de teek komen er neurotoxines terecht in de bloedsomloop. Na enkele dagen raken de zenuwen verlamd en kan de dood volgen.

Volgens Dr. Adam Stone komt dit zelden voor. Al Meteney:

“De dokter wandelde binnen en herinnerde dit geval van zijn studie. Volgens hem werd de bijzondere ziekte slechts op een enkele slide genoemd en werd er verder geen aandacht aan besteed. Tot nog toe is hij dit nooit eerder tegen gekomen in zijn praktijk.”

Na verwijdering van de teek kreeg Ollie een grondige scheerbeurt om zeker te zijn dat er geen andere boosdoeners verborgen zaten. Nu is hij hersteld en kan hij weer achter eekhoorns aanlopen in volle gekte.

Bron ©PiepVandaag.nl Bram Vogels


Strijd mee tegen dierenleed!

Zonder jouw hulp kunnen House of Animals en Animals Today niet verder groeien en dieren een stem geven. Waardeer je wat wij doen, steun ons dan met een (eenmalige) donatie.