Afgelopen dertien maanden zijn er meerdere social media-platformen geanalyseerd. Video’s werden onderzocht op Tiktok, YouTube en Facebook. Daaruit blijkt dat het gebruiken en misbruiken van dieren vaker voorkomt dan men denkt. En daarbij verdienen social media-kanalen ook nog eens geld aan het tonen van deze wrede video’s. 

social media
Social media verdienen geld aan dierenmisbruik | Foto: Pixabay

Groeiend probleem

Asia for Animals (AFA) zette in 2020 hiervoor een coalitie op: The Social Media Animal Cruelty Coalition (SMACC). Sindsdien kreeg het honderden verwijzingen naar dierenmisbruik op social media. Dierenmishandeling wordt volgens deze coalitie omschreven als “een reeks menselijk gedrag, opzettelijk of onopzettelijk uitgevoerd, die dieren schade of lijden toebrengen tot onmiddellijk of langdurig fysieke of psychische pijn.” Het is lastig om dit specifiek toe te passen op social media-uitingen omdat er soms niet precies na te gaan valt wat er precies gebeurt. Volgens een onderzoek van SMACC is het volgende duidelijk geworden:

“Misschien wel de meest verbluffende onthulling is dat de ongeveer 54.800 individuele links die we hebben gedocumenteerd op het moment van schrijven 5.347.809.262 keer zijn bekeken. Deze gegevens bevestigen stevig dat online dierenmishandeling een grootschalig, wereldwijd probleem is.”

YouTuber hangt hondje aan heliumballonnen in India

SMACC kreeg deze linkjes veelvuldig doorgemaild of doorgestuurd via social media. Door het aantal video’s, en het steeds groeiende probleem, is er een nog grootschaliger onderzoek nodig om het probleem beter in beeld te brengen. Er wordt hier wel een verschil gemaakt tussen video’s voor entertainment en video’s die worden gebruikt voor een educatief doeleinde of die voor een campagne gebruikt worden. Deze manieren van gebruik zouden er juist voor moeten zorgen dat het aantal gevallen van dierenmishandeling zal dalen.

Dierenmishandeling is nieuwe hype

Het mishandelen van dieren op social media is al langere tijd een probleem. Nu is door het onderzoek bevestigd hoe groot deze kwestie is. David Allen, hoofd Preventie en Onderwijs bij de RSPCA:

“Wat nog zorgwekkender is, is het niveau van wreedheid in deze video’s, omdat zoveel jonge mensen worden blootgesteld aan grafische beelden van dieren die worden geslagen of gedood die ze anders nooit zouden hebben gezien.”

TikTok-trend: scherpe saus voeren aan honden

Het probleem neemt op het internet meer ruimte in, maar is dus ook heftiger dan het eerst was. Het leed van dieren wordt gebruikt om geld te verdienen. Niet alleen de social media-platformen verdienen eraan, maar ook de Tiktokkers en Youtubers die deze gruwelijke video’s plaatsen krijgen hier geld voor. Youtuber Brooke Houts publiceerde een video waarin ze haar hond sloeg, duwde en bespuugde. Dat is nog lang niet het ergste wat mensen online delen. Er worden honden in brand gestoken, vogels voor rijdende voertuigen gegooid, levende dieren worden gegeten of begraven en ledematen van huisdieren worden opzettelijk gebroken. Dit allemaal omdat mensen geld willen verdienen. Nick Stewart, hoofd van Wildlife Campagnes van World Animal Protection:

“Wilde dieren zijn geen rekwisieten, speelgoed of entertainers, het zijn levende wezens met recht op leven.”

Dieren een stem geven

Niet één van de social media-platformen heeft een reactie gedeeld over dit groeiende probleem. Dat is waarom RSPCA een eigen opsporingseenheid heeft aangesteld om de video’s te zoeken en te rapporteren zo snel ze kunnen. Ze streven naar een vermindering van vijftig procent van dit soort video’s binnen tien jaar. Ze staan er niet alleen voor. Steun krijgen ze van particulieren die video’s opsturen en rapporteren. Daarnaast heeft organisatie PETA laten weten ook bezig te zijn dit probleem aan te pakken. PETA heeft een open brief geschreven naar deze social media-platformen om een nultolerantiebeleid in te voeren tegen gebruikers die dit soort onmenselijke video’s plaatsen. Om daadwerkelijk het online landschap aan te kunnen passen zouden ook wetten moeten veranderen. Daar zijn meerdere organisaties mee bezig. Maar zolang de social media-platformen geen actie ondernemen moeten de dierenrechtenorganisaties en burgers opkomen voor de stemloze dieren.

Bronnen: 

©AnimalsToday.nl Maury Senden