De lucht in Rotterdam moet schoner worden. Daarom gaat de gemeente verregaande maatregelen nemen om gezondheidsrisico´s van slechte luchtkwaliteit te verkleinen. Zo wil men onder meer de roetconcentraties in de stad met bijna de helft verminderen, door een uitbreiding van de milieuzone.

Autosnelweg luchtkwaliteit
Foto: Apdency [Public domain], via Wikimedia Commons
Elektrisch autorijden en fietsen
Het verkeer is voor vijftig procent verantwoordelijk voor de uitstoot van roet, dat vrijkomt bij de verbranding van diesel en de meest ongezonde stof in de lucht is. Daarom mogen binnenkort de meest vervuilende auto´s, busjes en vrachtwagens een groot deel van de stad niet meer in. Fietsen wordt gestimuleerd, evenals elektrisch rijden. Voor elektrische auto´s komen er meer laadpalen in de stad.

Rotterdammers leven korter
Door slechte luchtkwaliteit stijgt de kans op ziektes zoals astma, kanker en hart- en vaatziekten. Ook bleek uit een Europees onderzoek dat hierdoor het risico groter is dat kinderen met een laag gewicht worden geboren. Door de ongezonde lucht, waarvan het autoverkeer de grootste veroorzaker is, leven Rotterdammers gemiddeld 1 tot 3 jaar korter dan andere Nederlanders.

Doodkistenactie
Bewoners van Rotterdam dringen al jaren bij de gemeente aan op maatregelen tegen luchtvervuiling. Samen met Milieudefensie overhandigden ze hiertoe in 2013 ruim 6.800 handtekeningen aan de gemeenteraad. Actiegroep ‘Adem in Rotterdam’ plaatste onlangs in de vuilste straten borden in de vorm van doodkisten om de noodzaak van schone lucht te benadrukken. Een van de actievoerders:

“Rotterdam is onlangs uitgeroepen tot European City of the Year, de beste stad van heel Europa, maar ook het lijstje van de vieste steden voeren wij aan”.

Onlangs organiseerde de Partij voor de Dieren een hoorzitting in de Tweede Kamer over gezondheidsrisico’s van snelwegen. Bekijk hieronder een videoverslag:

Bronnen: NRC, Milieudefensie ©PiepVandaag.nl Angelique Lagarde