In een jaar tijd is door consumenten maar liefst 53% minder wegwerpplastic gebruikt. Dat mensen meer stilstaan bij de impact van plastic op het milieu is volgens onderzoeksbureau GlobalWebIndex, dat het onderzoek uitvoerde, te danken aan het ‘Attenborough-effect´. Documentaires zoals Blue Planet II en Our Planet creëren bewustzijn.

wegwerpplastic
Natuurdocumentaires van onder meer Sir David Attenborough dragen bij aan bewustwording en verandering in gedrag van consumenten. | © World Bank Photo Collection on Foter.com

GlobalWebIndex bevroeg 3.833 consumenten in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten over duurzame verpakkingsmaterialen. Hieruit blijkt dat meer dan de helft in het afgelopen jaar minder wegwerpplastic is gaan gebruiken. In het Verenigd Koninkrijk gaf 82% van de respondenten die duurzaamheid van belang vonden aan zich zorgen maken over de toekomst van het milieu.

Deze bewustwording onder consumenten komt volgens het rapport door natuurdocumentaires, zoals van Sir David Attenborough. Ze zijn zich meer bewust geworden van het afval dat zij produceren. Naast de zorgen die mensen zich maken over het milieu, willen ze zelf ook minder verspilling veroorzaken. Desondanks blijkt dat voor 3 van de 10 consumenten onvoldoende duidelijk is welke verpakkingen gerecycled kunnen worden. Hierin blijkt een aanzienlijk verschil te zijn tussen vrouwen (44%) en mannen (29%).

Naarmate een consument ouder wordt, is er een hogere barrière om meer te betalen voor een duurzamer product. Zo telt de prijs van alledaagse boodschappen meer mee bij consumenten tussen 55-64 jaar oud dan bij consumenten van 16-24 jaar. Jongere consumenten hebben meer aandacht voor duurzame materialen. Jongeren van de Generatie Z (16-21-jarigen) hebben een 26% grotere kans zich te laten beïnvloeden door de mening van anderen, dan de gemiddelde internetgebruiker. De mate waarin ze gebruikmaken van sociale media en beïnvloedbaar zijn, draagt bij aan de plasticrevolutie. Chase Buckle, trendmanager van GlobalWebIndex:

“Het komt misschien voor sommigen als een schok dat jongere consumenten meer belang hechten aan duurzame materialen dan oudere generaties. Hierbij is het belangrijk op te merken dat jongere generaties opgroeien tijdens het hoogtepunt van de duurzaamheidscrisis, met hoog gewaardeerde milieudocumentaires die breed beschikbaar zijn op platforms die zij prefereren boven conventionele televisie.”

Consumenten worden volgens het onderzoek vooral beïnvloed door de media en referentiegroepen, hoewel 1 op de 4 internetgebruikers aangeeft dat met name merkboodschappen de meeste invloed hebben op hun standpunten over duurzaamheid. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is 2 op de 3 consumenten van mening dat merken met een duurzame belofte meer geloofwaardig zijn. Dat biedt volgens Buckle kansen voor bedrijven:

“Duurzaamheid is niet slechts een modewoord. Consumenten vinden dit oprecht belangrijk en ze verwachten meer dan ooit van merken, dankzij sociale media die een cultuur van verantwoordelijkheid stimuleren onder bedrijven.”

Kijktip: A Plastic Ocean

Bronnen:

©Animals Today Angelique Lagarde