Luchtvaart strijdt tegen verplichting proefdieren te vervoeren

Luchtvaartmaatschappijen die weigeren proefdieren te vervoeren, houden hun poot stijf ondanks druk uit de biomedische wereld. Een vooraanstaande wetenschapsorganisatie hield in augustus een pleidooi bij het Amerikaanse ministerie van Transport om de vervoerders te dwingen proefdieren op hun vluchten toe te laten. Vier internationale luchtvaartmaatschappijen hebben het ministerie nu met klem gevraagd niet op dit verzoek in te gaan.

proefdieren te vervoeren

Air France is de enige internationale luchtvaartmaatschappij in Europa die nog steeds proefdieren vervoert | Fotocredit: Nabil Molinari Photography Flickr via Compfight cc

De transporteurs noemen het pleidooi ‘vergezocht’ en ‘misleidend’. Bovendien zou het in strijd zijn met wetten die luchtvaartmaatschappijen toestaan zelf te beslissen welke soorten vracht ze wel of niet accepteren. Het ministerie heeft nog niet gereageerd.

Wanhoopsdaad
Het betreffende pleidooi was afkomstig van de National Association for Biomedical Research (NABR) in Washington. Volgens dit instituut zou het transportprobleem levensreddend onderzoek in de weg staan. Dierenrechtenorganisaties wijzen echter op alternatieve testmethodes zonder dierproeven. Kathy Guillermo van PETA noemt de klacht van NABR ‘een wanhoopsdaad’. Ze betwijfelt of deze enig effect zal hebben op het luchtvaartbeleid.

Organisaties zoals PETA en Cruelty Free International oefenen al jaren druk uit op luchtvaartmaatschappijen om een einde te maken aan het vervoer van proefdieren naar onderzoekscentra over de hele wereld. Ze worden daarbij gesteund door het publiek. Duizenden mensen lieten via e-mail en sociale media weten het een schande te vinden dat transporteurs meewerken aan proefdierenleed. Dankzij deze protesten hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen inmiddels besloten geen proefdieren meer aan boord toe te laten. Dit geldt met name voor primaten (apen, halfapen en mensapen), aangezien proeven op deze dieren de meeste weerstand wekken bij het publiek.

Longinfecties en uitdroging
Een groot aantal van de primaten die in westerse laboratoria worden gebruikt, is afkomstig uit China, Vietnam, Cambodja, Mauritius, de Filipijnen, Indonesië, Tanzania en Barbados. Ze worden daar gefokt of uit het wild gevangen. Dieren uit deze landen zijn een stuk goedkoper dan hun soortgenoten die in het Westen geboren zijn. Daarom worden de primaten van hun familiegroep gescheiden voor een lange reis in een houten kist in het vrachtruim. Het verblijf in de transportkist kan wel drie dagen duren.

Maar ook een kortere vlucht of quarantaine geeft de dieren veel stress. Tijdens de reis treden regelmatig longinfecties, uitdroging en gedragsveranderingen op. Meer dan eens overlijden de dieren al voordat de bestemming is bereikt.

Laat je stem horen aan Air France
In Europa is Air France de enige internationale luchtvaartmaatschappij die nog steeds primaten voor laboratoria aan boord accepteert. Het bedrijf zegt overtuigd te zijn van het belang van dierproeven voor biomedisch onderzoek. Wil je Air France en andere luchtvaartmaatschappijen verzoeken hiermee te stoppen? Stuur ze dan een protestmail via de site van Cruelty Free International.

Bronnen: Science, Spiegel Online ©Animals Today Mirjam Förch

Gerelateerde artikelen:

Reacties

  1. Cissy Speksnijder zegt:

    Stop met vervoeren van proefdieren

  2. Mooi dat hier aandacht voor is en dat het ook mensen bewuster maakt over alle vreselijke leed dat talloze proefdieren, vaak op onzinnige en zinloze wijze, wordt aangedaan.
    Maar mensen moeten ook niet meer aan collectes voor ziektes doneren want dan sponsoren zij juist al die gruwelijke experimenten op talloze dieren. Dit nog los van het feit dat bij de Hartstichting, Kankerbestrijding en allerlei stichtingen voor andere ziektes de directeur vaak meerdere tonnen of zelfs 600.000 Euro per jaar op zijn bankrekening bijgeschreven krijgt. En de farmaceutische industrie vele miljarden Euro’s omzet.