Het Duitse sportkledingmerk Adidas verbiedt per direct bont en sluit zich aan bij de internationale Fur For Free Retailer (FFR) Program. Dit is heel bijzonder te noemen omdat het bedrijf geen dierenbont gebruikt in zijn producten en zich inzet voor een diervriendelijke toekomst.

bont
Adidas zet streep door bont! | Foto: publiek domein

Bontvrije toekomst

Op 18 februari verwelkomde FFR het bekende internationale sportmerk Adidas. Het bedrijf wil zich gaan inzetten voor een bontvrije toekomst door zich aan te sluiten bij dit wereldwijde programma. Het programma is specifiek bedoeld om bedrijven aan te moedigen om bontvrije producten te produceren en de geest van ethisch consumentisme te bevorderen. Daarmee is Adidas, bekend van de drie zwarte strepen, het 1.500ste bedrijf dat zich aansluit bij dit diervriendelijk initiatief. Hoewel het bedrijf geen enkel product verkoopt dat is gemaakt van bont, neemt het een duidelijk standpunt in over het dierenwelzijn. Door deelnemer te zijn, onderstreept Adidas het controversiële gebruik van materialen in kleding dat afkomstig is van dieren. Als één van de grootste sportkledingmerken ter wereld loopt Adidas voorop door over te stappen op diervriendelijke alternatieven. Frank Henke, senior vicepresident van Adidas:

“Adidas zet het thema duurzaamheid in op alle gebieden van zijn productassortiment en in zijn gehele bedrijfsvoering. Sinds 2018 kopen we al exclusieve duurzamer katoen in. Vanaf 2024 gebruiken wij alleen nog gerecycled polyester en lanceren we dit jaar de eerste hardloopschoenen die zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Evenzo groeit het aantal veganistische producten met drie strepen. Zo zijn sinds vorig jaar de populaire sneakerklassiekers Stan Smith en Superstar verkrijgbaar in veganistische versies. Het permanent afzien van bont onderstreept onze toewijding bij het zoeken naar en het opschalen van duurzame materiaalinnovaties.”

Het verzet tegen bontgebruik neemt wereldwijd toe omdat de bezorgdheid over dierenwelzijn steeds groter wordt. In de afgelopen jaren hebben meer dan een dozijn aan Europese landen een bontproductieverbod ingevoerd, waaronder Noorwegen, België en Nederland. De Amerikaanse staat Californië stemde vorig jaar voor een verbod op de verkoop van bont.

#GNvdD: Verbod op verkoop bont in Californië

Mijlpaal

Het toetreden van Adidas is een betekenisvolle mijlpaal van het FFR-Program, een programma dat in meer dan 25 landen over de hele wereld actief is, en bouwt voort op grote ontwikkelingen die zijn ontstaan door het bontvrije beleid van beroemde modemerken, waaronder Prada, Gucci, Zara, H&M en vele anderen. Brigit Oele, productmanager bij Fur Free Alliance, die het FFR-programma initieerde, bejubelt de beslissing van Adidas:

“Niet alleen is de toewijding voor een bontvrij beleid compassievol, het is ook vooruitstrevend. De consumenten van vandaag steunen modemerken die geven om dieren en het milieu. De beweging van Adidas naar duurzame materialen maakt het bedrijf een leider in diervriendelijke duurzaamheid.”

De Fur Free Alliance is een coalitie van meer dan 50 dierenbeschermingsorganisaties verspreid over de hele wereld, die merken en retailers aanmoedigen om het gebruik van bont voor hun producten te verbieden.

Diervrije kleiding

Adidas heeft de afgelopen jaren veganistische materialen tot een focus van zijn werk gemaakt. Vorige maand maakte het nog bekend dat het een nieuwe veganistische ‘leren’ schoen ontwikkelt, gemaakt van schimmels. De nieuwe serie ‘puur biologische’ Stan Smith-sportschoenen zullen worden gemaakt van mycelium -draadachtige structuren van paddenstoelen.

Thomas Pietsch is bontexpert bij Four Paws, dat het FFR-programma vertegenwoordigt in Duitsland, Oostenrijk, Bulgarije, Zuid-Afrika en Australië, en concludeert:

 “Steeds meer overschakelen op diervrije alternatieven is de beste manier om dierenleed op lange termijn te voorkomen.”

Bronnen:

 ©AnimalsToday.nl Jessica Slotman