Wakker Dier stapt vandaag naar de Reclame Code Commissie vanwege consumentenmisleiding van Albert Heijn. Met veel tam tam presenteert Albert Heijn vandaag een nieuwe kip: een zogenaamde ‘100% verantwoorde’ kip die onder ‘goede levensomstandigheden’ leeft. In werkelijkheid gaat het om een kip die met 19 andere op een vierkante meter in een dichte stal wordt gehouden en 3 dagen langer leeft dan de plofkip

Albert Heijn plofkip
Albert Heijn misleidt klanten met flopkip

Wakker Dier bestempelde deze nieuwe kip al als ‘flopkip’, mede omdat het dezelfde letters heeft als plofkip, waardoor er – net als voor de plofkip zelf – nauwelijks iets verandert. Wakker Dier blijft waakzaam:

“Het greenwashen van nieuwe plofkipvarianten is begonnen: twee weken geleden nog betrapten we Dirk en Dekamarkt hierop en nu Albert Heijn. Supermarkten moeten hiermee ophouden, en hun energie steken in het omschakelen naar kip die bewezen diervriendelijker is: kip met minimaal 1 Beter Leven ster”.

Afspraken CBL
De Nederlandse supermarkten verklaarden in 2013 dat de plofkip niet meer van deze tijd is, en zo snel mogelijk vervangen moet worden door een diervriendelijker alternatief dat zij ‘kip van morgen’ noemen. Deze belofte stelt helaas weinig voor: uiterlijk in 2015 willen zij een kip in het schap die wat extra stro en uren rust krijgt in dezelfde dichte stal, met maximaal 19 in plaats van 21 kippen op een vierkante meter leeft en verantwoorde soja gevoerd krijgt. Uiterlijk in 2020 krijgt deze kip er 3 levensdagen bij en groeit zij iets langzamer.

Albert Heijn legt nu als eerste kip in het schap die aan alle voorwaarden voldoet, en bewijst daarmee wat Wakker Dier sinds de start van de plofkipcampagne roept, maar volgens de supermarkten onmogelijk was: namelijk om binnen 2 jaar een nieuwe kip in het schap te hebben. Helaas stopte Albert Heijn al haar energie niet in de sterkip, maar in een flopkip.

Greenwashing
Albert Heijn brengt de Kip van Morgen nu met de naam Hollandse Kip en de woorden “100% verantwoord” en “goede levensomstandigheden” – woorden die absoluut niet thuis horen op deze kip. Supermarkten Dirk en Dekamarkt legden de afgelopen weken ook een nieuwe kip in het schap: de Kies Bewust kip, met de woorden erop: “met respect voor mens, dier en milieu”. Onder druk van Wakker Dier hebben de supermarkten deze sticker snel van de flopkip (die enkel nog aan de 2015 normen voldeed zoals hierboven beschreven) verwijderd.

Toenemend gestunt met plofkip
Sinds de belofte van het CBL om betere kip te gaan verkopen, zijn supermarkten méér gaan stunten met plofkip. Er werd in 2013 30% vaker gestunt met plofkip dan in 2012. Albert Heijn liet de grootste stijging zien met een verdubbeling in plofkip-stunts. Dat gedrag staat haaks op de bewering dat ze deze kip zelf al als ‘niet meer passend bij deze tijd’ bestempelden. Door te kiloknallen met goedkope kip voeden supermarkten consumenten op met het idee dat een kilo kip een stuntartikel is, in plaats van een kilo dier. Ook worden boeren uitgeknepen en met de stunts op de antibioticaverslaafde plofkip dragen supermarkten bij aan onverantwoord antibioticagebruik en resistentievorming. Onlangs waarschuwde staatssecretaris Dijksma nog dat de voedselveiligheid in het geding kan komen als vlees onder de kostprijs wordt verkocht. Leveranciers komen door afnemende winstmarges onder steeds grotere druk te staan. Albert Heijn blijft de komende tijd ook nog plofkip verkopen.

Persbericht Wakker Dier