Mensen die via het Londense metrostation Clapham reisden zagen de afgelopen twee weken geen advertenties van producten, maar overal katten. Dankzij een crowdfunding, geïnitieerd via het project Citizens Advertising Takeover Service (CATS), kon alle advertentieruimte worden gebruikt voor afbeeldingen van poezebeesten.

Metrostation
Overal zie je katten in het Londense metrostation |Foto: screenshot video

In de gangen, langs de roltrap, op de toegangspoortjes, bij het perron; waar men ook keek waren katten te zien. Bijna 700 mensen zamelden 23.000 pond in (€26.549,-), om alle advertentieruimte in het station te kopen voor twee weken. Maar liefst 68 advertenties werden vervangen door foto’s van katten op zoek naar een nieuw thuis of poezen die pas geadopteerd waren. Ook was er een poster met foto’s van katten van donateurs, die elk 100 pond (€115,-) betaalden.

Metrostation
Foto: screenshot video

De bedenker van dit ludieke project #CatsNotAds, James Turner van Glimpse, wil mensen een vrolijk gevoel geven. Ook wil hij aantonen dat velen de advertenties zat zijn, die je het zoveelste product aansmeren dat je niet nodig hebt.

“We hopen dat mensen plezier beleven aan het station en wellicht anders gaan denken over de wereld om hen heen. Met deze campagne vragen we je juist niet om iets te kopen, maar om eens na te denken over wat echt waardevol is in je leven. Misschien zijn het geen katten, maar het is vast iets wat je niet in de winkel kunt kopen.”

Voor dit project werkte Glimpse samen met Battersea Dogs & Cats Home en Cats Protection, die maar wat blij zijn met de aandacht voor hun katten.

Lindsey Quinland van Battersea:

“We vinden het geweldig dat sommige van onze katten op de posters staan. We zorgen voor zo’n 3.000 katten per jaar, en hopen dat deze campagne mensen ertoe aanzet onze opvanglocaties te bezoeken en te overwegen een van onze fantastische katten te adopteren.”

Metrostation
Foto: screenshot video

Guy Chadwick van Cats Protection snapt best dat Glimpse juist voor katten heeft gekozen:

“Onderzoek wijst uit dat katten goed zijn voor de gezondheid en het geluk van mensen van alle leeftijden. Ze geven plezier, liefde en gezelschap.”

De actie was een groot succes en kon op veel belangstelling van reizigers en toeristen rekenen.

Bronnen: PRI, EveningStandard ©PiepVandaag.nl Angelique Lagarde