Friberne en Duroc varkens, KFC, Danone, Gouda Holland keurmerk en Melkunie
Wie is het grootste Liegebeest van 2015? Voor de Liegebeest-verkiezing nomineert Wakker Dier dit jaar: tweemaal misleiding bij (Keur)slagers door de varkensconcepten ‘Friberne kruidenvarken’ en ‘Duroc d’Olives varken’, plofkip van KFC, ‘yoghurt Nature’ van Danone, ‘Holland Gouda keurmerk’ van drie grote zuivelproducenten en geitenmelk van Melkunie. De kandidaten doen zich diervriendelijker voor dan ze zijn met mooie plaatjes of leuzen, bijvoorbeeld over koeien en varkens in de wei. Op www.wakkerdier.nl/liegebeest kan iedereen op een van de zes Liegebeesten stemmen. De stembus is tot 23 november geopend. De kandidaat met de meeste stemmen wordt het grootste Liegebeest van 2015! Deze jaarlijkse publieksverkiezing van Wakker Dier werd eerder gewonnen door onder andere supermarkt Plus, McDonald’s en Iglo.

wakker dier liegebeest

Kandidaten van 2015
Dit jaar wordt er opvallend veel misleid met weidegang: maar liefst drie Liegebeest-kandidaten verbloemen met hun reclame-uitingen dat niet alle koeien of geiten buiten lopen. Zo impliceren de reclames van Holland Gouda keurmerk dat alle koeien, die de melk voor de kazen met het Gouda Holland keurmerk leveren, weidegang krijgen. Terwijl in werkelijkheid een deel van de koeien jaarrond op stal staat. Ook Danone en Melkunie verleiden de consument onterecht met vrolijke plaatjes van dieren in de wei.

Naast weidegang komt ook plofkip weer aan bod in deze Liegebeest-verkiezing. KFC kakelt op haar website dat je je ‘geen zorgen’ hoeft te maken omdat ze ‘hoge kwaliteit kip’ gebruiken, terwijl het om plofkip gaat. En dan zijn er nog twee kandidaten die het industrievarken in een veel te mooi jasje steken: het Friberne Gaasterlands kruidenvarken en het Duroc d’Olives varken. Friberne spreekt over ‘vrolijke varkens’ en verstopt het dierenleed achter mooie verhalen over kruidenmengsels. Duroc laat filmbeelden en foto’s zien van vrolijke biggen in het gras, terwijl de klant varkensvlees eet van dieren die nooit gras hebben gezien. In beide gevallen gaat het om varkens die hun leven slijten in dichte stallen. Duroc en Friberne worden verkocht in de horeca en bij (Keur)slagers.

Geen eerlijke kans
Wakker Dier organiseert ieder jaar de Liegebeest-verkiezing om producenten aan te pakken die met gladde praatjes de consument verleiden producten te kopen waar dierenleed achter schuilgaat. Slimme marketingtrucs doen de koper geloven dat het dier een beter leven had dan in werkelijkheid het geval was. Door deze schone schijn krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans.

Fabrikanten doen aanpassingen
Dankzij de Liegebeest-verkiezing hebben diverse fabrikanten in de afgelopen jaren hun verpakkingen en zelfs hun producten aangepast. Dat laatste scheelt veel dierenleed. De verkiezing is in de ogen van Wakker Dier belangrijk, omdat de consument niet misleid mag worden over iets cruciaals als dierenwelzijn. Vorig jaar pasten zelfs vier van de zes Liegebeest-kandidaten hun verpakking of product aan. Zo zegde Coop toe om de plofkip in haar authentieke vleeswaren-lijn te vervangen door kip met 1 Beter Leven ster. Jan Pannenkoek en John West verklaarden nog tijdens de verkiezing dat ze over zouden stappen naar vrije-uitloopeieren. Dat betekende een beter leven voor tienduizenden legkippen.

Winnaars voorgaande jaren
Vorig jaar ging de Liegebeest-titel naar supermarkt Plus: op hun Goudse Kaas stond een koe afgebeeld die met haar kalf in de wei liep. Daarmee werd de consument op het verkeerde been gezet, want de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald. McDonald’s werd in 2013 het grootste Liegebeest vanwege hun reclames met ‘eerlijk over alles’ – alles behalve over de plofkip die ze gebruiken.
In 2012 won Iglo door hun mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Het jaar daarvoor kreeg het CDA de twijfelachtige eer om grootste Liegebeest te worden genoemd, onder meer vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term ‘scharrelei’ de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.

Persbericht Wakker Dier