Het veeschip Spiridon II, dat meer dan een maand voor de Turkse kust lag na een reis van een maand vanuit Uruguay met bijna 3.000 (drachtige) runderen aan boord, is na drie dagen stilte weer opgedoken in de Libische stad Benghazi. Daar zijn naar verluidt alle dieren aan wal gegaan.

spiridon II
Koeien in een transportschip (ter illustratie) | @ Lynn Simpson

Een team van Animal Welfare Foundation (AWF) filmde het schip dat in het havengebied aanmeerde. Volgens een bron ter plaatse verlieten zondag volgeladen vrachtwagens van veetransporteurs het havengebied. Ook op satellietbeeld zijn de vrachtwagens te zien. Dit bewijst dat in ieder geval een aantal dieren is gelost in Libië – een land waar geen functionerende dierenwelzijns- en transportcontroles zijn. Maandagochtend na het lossen heeft de Spiridon II de haven weer verlaten en is nu weer op zee.

Spiridon II lost dieren in Libië

Volgens het Uruguayaanse ministerie van Landbouw zijn álle dieren in Libië uitgeladen. Het persbericht meldt dat “alle dieren in goede gezondheid werden gelost”. Dat lijkt nogal cynisch, omdat al vast staat dat zeker 58 dieren tijdens de reis van Uruguay naar Turkije zijn gestorven, én dat 90 aan boord geboren kalveren ‘onvindbaar’ zijn. Na twee maanden op een schip zijn de dieren nauwelijks nog “in goede gezondheid”. Een betrouwbare bron meldt aan AWF dat de dierenarts die tot Turkije aan boord was, daar is uitgestapt. Er was vanaf het moment van aankomst dus geen medische kennis of zorg meer aanwezig voor de dieren.

Mogelijk 340 dode dieren

AWF heeft van een bron ter plaatse vernomen dat er 2700 dieren zijn gelost. Aangezien het schip met 2901 dieren aan boord vertrok en ten minste 140 vaarzen onderweg naar Turkije hebben gekalfd, zou dit betekenen dat het aantal dode dieren minstens 340 bedraagt. Dit is een schatting, want officiële gegevens zijn nog niet bevestigd.

Spiridon II
Het schip in de Turkse haven | Foto: Animal Welfare Foundation

De gedragingen van het schip sinds het vertrek uit de Turkse haven is opmerkelijk te noemen. Zo gaf het schip verschillende havens van bestemming aan, Uruguay, Egypte, Libanon en kwam uiteindelijk aan in Libië. Ook schakelde de kapitein zijn vaarsignaal meerdere malen uit. Zo’n signaal is bedoeld om te monitoren waar schepen zich bevinden, maar ook om controle en inspecties op het vaarmaterieel en de lading mogelijk te maken.

Illegale activiteiten als dump en schoonmaak

De dagenlange signaalonderbrekingen doen vermoeden dat er stiekem dode dieren overboord zijn gegooid en dat het afvalwater van twee maanden illegaal is geloosd. Dit zou een duidelijke schending betekenen van het internationale maritieme beschermingsverdrag MARPOL. Er zijn op het schip tientallen dieren gestorven en veel pasgeboren kalveren werden ziek, zijn vertrapt of kwamen op een andere manier aan hun einde. Zonder de mogelijkheid om te lossen, schoon te maken of kadavers op de juiste manier te verwijderen, heersten er wekenlang extreme omstandigheden aan boord.

Spiridon II
Spiridon II aan het anker voor de Turkse kust | Foto: Animal Welfare Foundation

Op satellietfoto’s van het Oostenrijkse onderzoeksteam van “The Marker” is te zien dat witte zakken die in Turkije nog op het dek lagen, in Libië zijn verdwenen. Volgens de gerenommeerde mariene dierenarts dr. Lynn Simpson wijst dit erop dat de kadavers in de Middellandse Zee zijn gedumpt. Dit zou ook verklaren waarom er ter plaatse geen geur van mest of dode dieren is waargenomen. Simpson:

“Het schip is waarschijnlijk schoongemaakt voordat het de haven van Benghazi binnenvoer.”

Ondertussen heeft de eigenaar van de runderen van zich laten horen. Trots vertelt hij in een interview dat de export van levend vee, vooral naar Europa en Turkije, van Uruguay een welvarend land maakt. Hij raadt deze handel ten zeerste aan voor andere landen in Zuid-Amerika, met name Argentinië. Daar wordt immers veel vee gefokt.

Spiridon II is zeker niet het laatste transport

En de handel wereldwijd gaat verder. Op dit moment vaart bijvoorbeeld de Atlantic Rose uit Uruguay naar Turkije met 7.000 dieren aan boord. Drie andere schepen vertrokken deze maand uit Montevideo, richting Marokko en Israel, met weer duizenden dieren aan boord. Het is ten hemel schreiend dat dergelijke transporten mogelijk zijn. Wereldwijd, maar zeker ook binnen de EU. Sterker, de EU exporteert zelf jaarlijks zo’n 3 miljoen levende dieren naar landen buiten de EU. Voornamelijk runderen en schapen. Maria Boada Saña, dierenarts bij AWF:

“We zijn getuige van een van de ernstigste schendingen van dierenwelzijn en mariene bescherming van de afgelopen jaren – en weer een voorbeeld van het structurele falen van de handel in levende dieren over zee.”

Bronnen:

Stop diertransporten naar conflictgebieden bij Israël en Libanon

Drachtige koeien nog steeds op transport over zee

Ierland zet zwangere vaarzen op zeetransport

©AnimalsToday.nl Laura Lancée

Gerelateerde berichten