Op 6 januari 2024 is een zwaargewond Noord-Atlantisch walviskalf gespot. Een analyse van de Nationale Oceanische en Atmosferische Administratie (NOAA) wees uit dat de levensbedreigende verwondingen afkomstig zijn van een aanvaring met een boot. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. In 2021 werd al een overleden walviskalf gevonden met diepe wonden van een propeller. Dit soort incidenten zijn, volgens de NOAA, deel van een groter probleem. De verplichte “slow-zones”, die in het leven geroepen zijn om de bedreigde Noord-Atlantische walvis te beschermen, worden veelal genegeerd. Daarnaast wordt er ook bijna niet gehandhaafd op de regelgeving.

boot
Noord-Atlantisch walviskalf verwond door te snel varende boot | Foto: publiek domein

Wereldwijd bestaan er nog maar 365 Noord-Atlantische walvissen. Hiervan zijn er slechts 70 vruchtbare vrouwen. 1 van de 2 leidende oorzaken voor verwonding of het overlijden van deze walvissoort, zijn aanvaringen met boten. De “slow zones” zijn gebieden waarin boten van twintig meter of meer worden gevraagd of verplicht om hun snelheid te beperken tot maximaal 10 knopen (+/- 19 km p/u). Onderzoek van Oceana wijst uit dat deze maatregel het risico op een fatale verwonding met 80 tot 90 procent vermindert. Voor het voortbestaan van de Noord-Atlantische walvis is het dus van groot belang dat er gehandhaafd wordt op de snelheidslimieten. 

Te snel varende boot

“Boten gaan te snel en daarom sterven er walvissen. Zo simpel is het”, aldus Oceana Campagne Directeur Gib Brogan. Een rapport van Oceana wijst uit dat 84 procent van de boten te snel door de verplichte slow zones vaart. Daarnaast vaart 82 procent van de boten te snel door de vrijwillige slow zones. 

Oceana zegt dat de huidige regelgeving voor de snelheid van schepen moet worden verbeterd om deze soort van uitsterven te redden. De voorgestelde maatregelen zijn als volgt:

  • De timing en locatie van seizoensgebonden verplichte “slow zones” bijwerken om de huidige voetafdruk van de Noord-Atlantische walvissen weer te geven in vergelijking met waar de walvissen 15 jaar geleden waren; 
  • Naleving van vrijwillige slow zones verplicht stellen; 
  • De regel uitbreiden naar boten van 35 voet of groter.
Toegenomen scheepvaart bedreigt walvissen
Schip in de nabijheid van walvissen | Foto: publiek domein

Handhaving regels

Maar het is vooral belangrijk dat de regels worden gehandhaafd. “Met zulke lage geboortecijfers is elk kalf essentieel voor het voortbestaan van deze soort. President Biden en minister van Handel Gina Raimondo hebben betere bescherming voor deze walvissen uitgesteld en falen in het handhaven van de bestaande slow zones. We roepen hen op om onmiddellijk snelheidslimieten te handhaven en de voorgestelde regel voor scheepssnelheid te implementeren”, aldus Brogan.

“Noord-Atlantische walvissen manoeuvreren langs duizenden boten die in en uit de havens langs de oostkust varen, rechtstreeks door hun migratiezone. Elke dag dat deze regel wordt uitgesteld, brengt ze dichter naar de rand van uitsterven. We hebben nu dringende actie nodig van de regering-Biden om de Noord-Atlantische walvissen te beschermen, niet alleen hoop en dromen over toekomstige oplossingen.”

Bronnen:

©AnimalsToday.nl Sanjay Ghosh