In een historische stap heeft Vogue Magazine besloten wereldwijd geen nieuw dierenbont meer te tonen in redactionele inhoud of advertenties. De aankondiging werd begin oktober gedaan door uitgeverij Condé Nast in New York. Dit geldt voor alle internationale edities van het invloedrijke modetijdschrift. De beslissing betekent een grote overwinning voor dieren en laat een keerpunt zien in de mode-industrie.

Volgens Condé Nast luidt de nieuwe richtlijn: ‘Er komt geen bont van dieren meer voor in het redactioneel commentaar of in advertenties van door ons uitgebrachte magazines’. Daarmee maakt het mediaconcern, de gigant achter Vogue, Vanity Fair, GQ, Allure en GLAMOUR, duidelijk dat dierenleed geen plek meer heeft in hun bladen. Vogue stopt met bont omdat het niet langer past bij de waarden van een bewuste generatie en de toenemende maatschappelijke roep om diervriendelijke mode.
Wrede bontindustrie
In de bontindustrie worden dieren zoals nertsen, vossen en wasbeerhonden in kleine kooien gehouden en op wrede wijze gedood voor hun vacht. Door te stoppen met het promoten van bont, helpt Vogue het lijden van talloze dieren te verminderen. Minder zichtbaarheid betekent minder vraag – en dus minder dieren die worden uitgebuit voor mode.
Activisme zet de toon voor verandering
De beslissing van Vogue kwam niet vanzelf. Dierenrechtenorganisatie Coalition to Abolish the Fur Trade (CAFT) voerde negen maanden lang actie tegen Condé Nast. Volgens CNN en PETA UK organiseerde CAFT wereldwijd meer dan honderd protesten. Waaronder campagnes tegen voormalig hoofdredacteur Anna Wintour, die jarenlang symbool stond voor de promotie van bont in de modewereld.

Bij enkele acties tegen Wintour werden opvallende symbolische protesten ingezet. Zo stuurde PETA-oprichtster Ingrid Newkirk een luxe sjaal naar Wintour. De sjaal was geweven van het enige dierlijke haar dat acceptabel is voor gebruik in de mode: mensenhaar dat Newkirk van haar eigen hoofd had geknipt. Tijdens een ander protest (al in 2005) werd Wintour bekogeld met een tofu-taart. Deze acties onderstrepen de vastberadenheid van activisten om dierenleed in de mode aan te kaarten en druk te zetten op besluitvormers binnen Condé Nast.
Vegan alternatieven winnen terrein
Terwijl Vogue bont achter zich laat, groeit de markt voor vegan en diervriendelijke alternatieven snel. Innovatieve merken zoals Ecopel en BioFur gebruiken inmiddels duurzame materialen. Deze zijn gemaakt van gerecyclede of plantaardige vezels – die de look en feel van bont nabootsen zonder dierenleed. Deze ontwikkelingen laten zien dat stijl en ethiek prima hand in hand kunnen gaan. Voor ontwerpers en consumenten biedt dit nieuwe mogelijkheden: mode zonder schuldgevoel. Door de keuze van Vogue krijgen deze alternatieven nu wereldwijd meer zichtbaarheid, wat verdere innovatie en bewustwording stimuleert.
Vogue sluit zich met deze stap aan bij een groeiende beweging van merken die bont de rug toekeren. Grote modehuizen zoals Gucci, Prada, Versace, Burberry en Chanel hebben al eerder afscheid genomen van bont. Door nu ook als mediagigant deze keuze te maken, versterkt Vogue de boodschap dat echte luxe niets te maken heeft met dierenleed, maar juist met respect voor het leven.
Vogue heeft invloed
Voor dieren betekent dit besluit meer dan een symbolisch gebaar. Modebladen bepalen trends, en wat in Vogue verschijnt, heeft invloed op de hele industrie. Door bont te bannen uit haar pagina’s, beïnvloedt Vogue zowel ontwerpers als consumenten wereldwijd. Elke stap weg van bont betekent een stap dichterbij een wereld waarin dieren niet langer lijden voor de mode.
Bronnen:
- World Animal News
- PETA
- CNN
- Lees ook op Animals Today:
Importverbod bont komt dichterbij in het Verenigd Koninkrijk
©AnimalsToday.nl Savannah Drenth




