Op het eerste gezicht ziet het warenhuis ReTuna in de Zweedse plaats Eskilstuna er uit als een heel normaal, modern warenhuis. Maar als je verder kijkt, zie je dat er veel unieke en artistieke spullen staan. ReTuna verkoopt namelijk niets nieuws, maar alleen gerecyclede of hergebruikte producten.

Retuna
Een fris en modern warenhuis, vol met mooie, geryclede producten | ©ReTuna

Een beetje vervaagd speelgoed

Het warenhuis heet ReTuna, omdat “Tuna” de bijnaam is voor de stad waar het is gevestigd – Eskilstuna en “Re” omdat alle goederen in de winkel zijn gerecycled of hergebruikt.

In het pand, waarin voorheen een logistiek bedrijf zat, zijn 14 verschillende winkels te vinden die uitsluitend gerecyclede producten verkopen. Er is een sportwinkel met ski’s en (enigszins beschadigde) sleden, een kinderwinkel vol met speelgoed (een beetje vervaagd), een boekwinkel, een doe-het-zelfwinkel en zelfs een winkel voor accessoires voor huisdieren. Ook zijn er een koffiebar, inpakservice en een voorlichtingsbureau voor duurzaam leven te vinden.

Naast spullen die voorheen een andere eigenaar hadden, kun je er ook veel geupcyclede producten kopen: tweedehands items die uit elkaar zijn gehaald en in nieuwe objecten zijn veranderd.

Retuna
Upcycling: vergiet krijgt nieuw leven als lamp | ©ReTuna

De winkeleigenaren zoeken dagelijks hun eigen handelswaar uit op een verzamelplaats bij het gemeentelijke milieupark, dat naast het warenhuis ligt. Hier laten lokale bewoners hun ongewenste huishoudelijke spullen achter als ze denken dat deze kunnen worden doorverkocht of geupcycled. De artikelen die ongewenst zijn door alle winkeliers, gaan naar het recyclagecentrum naast de deur.

Combinatie van stijlvol en duurzaam

ReTuna is opgezet door Anna Bergstrom, die haar roots heeft in de blitse wereld van high fashion. Nadat ze zag hoe haar 4 dochters werden verleid door winkels en social media om steeds maar meer te kopen, twijfelde ze over de wegwerpcultuur en maakte ze zich zorgen over de wereld waarin ze hen grootbracht. Ze greep de kans om de eerste manager van ReTuna te worden dan ook met beide handen aan.

“Ik besefte dat ik een rolmodel voor mijn kinderen moest worden en iets goeds voor de aarde moest doen.”

Bij het inrichten was Bergstroms doel om tweedehands mainstream te maken. In ReTuna heeft ze zo’n frisse en design-achtige sfeer gecreëerd, dat de bezoekers het muffe imago van tweedehandswinkels vergeten. De winkel is licht, modern en heeft een frisse geur. Anna legt uit:

“Als je een trendy, modieuze manier hebt om duurzaam te leven, dan denk ik dat reguliere klanten dat kunnen volgen – op hoge hakken.”

Geslaagd concept

Dat het bedrijfsconcept werkt, blijkt uit de cijfers: sinds de opening heeft ReTuna al meer dan 3 miljoen euro omzet. En naast het aanbieden van duurzaam winkelen en het dienen als een openbare voorlichter met betrekking tot milieukwesties, heeft ReTuna meer dan 50 nieuwe banen gegenereerd. We hopen dan ook op uitbreiding van dit concept!

Bronnen:

@Animals Today Liesbeth Riekwel