De ruim 2.900 runderen, waaronder 1.400 drachtige dieren, aan boord van de Spiridon II zijn geweigerd en mogen niet van boord in Turkije. Het treurige lot van de dieren wordt verder verlengd, nu besloten is terug te keren naar Uruguay. Dat betekent nog eens 30 dagen varen voor de koeien. Er zijn inmiddels al minstens 58 dieren gestorven.

Het is onvoorstelbaar dat de dieren bij terugkeer in Montevideo, Uruguay, drie maanden op zee zullen hebben doorgebracht. Het drama begon toen de dieren in Montevideo werden ingeladen, om helemaal naar Turkije te worden versleept. Dat is al opmerkelijk, maar helaas maakt dit soort transport onderdeel uit van een wereldwijd systeem. Per jaar worden 46 miljoen dieren als koeien, schapen en varkens verscheept van landen buiten de EU naar een land binnen de EU.
Dieren bij aankomst geweigerd
Maar deze keer werd nog gekker toen bij aankomst in Bandirma, Turkije, bleek dat de documenten van 469 dieren niet bleken te kloppen. De douane weigerde vervolgens alle 2.900 dieren in te klaren. Het schip ligt sinds 22 oktober in de haven van Turkije en is momenteel onderweg. Gisteren was het vermoedelijk in de buurt van Griekenland.
En de runderen zitten dus al ruim een maand op het schip, in de ammoniaklucht, in hun uitwerpselen, in de hitte en zonder voldoende ventilatie. De Spiridon II kwam al vaker op de radar van inspecties vanwege een problematische geschiedenis. De Spiridon II is een 52 jaar oud schip dat oorspronkelijk is gebouwd voor het vervoer van voertuigen. Dierenarts Maria Boada:
“Deze schepen zijn niet geschikt voor het vervoer van dieren. En deze dieren hebben al te lang op dit schip gezeten.”
Het schip vaart onder Togolese vlag en behoort tot een Hondurese rederij. Het is de laatste jaren al negen keer aangehouden. Er waren problemen vanwege arbeidsomstandigheden, verontreiniging, brandveiligheid navigatieveiligheid en algehele slechte staat van het schip. Desondanks is het schip goedgekeurd door het directoraat-generaal gezondheid en veiligheid van de Europese Unie.
Geweigerde dieren weer op reis
De dieren zijn duidelijk niet de prioriteit van de eigenaar van het schip of de dieren, of van de douane of handhavende instanties. Geen enkel ander land noch de Europese Unie heeft ingegrepen, en dat terwijl er wel degelijk internationale regels zijn die dat mogelijk zouden maken. Exporteur Ganosan Livestock uit Uruguay kan dus zijn gang gaan en het schip terughalen naar Zuid-Amerika. Terug over de Atlantische Oceaan. Daar zullen de dieren naar verwachting aankomen op 14 december, na een zeereis van 87 dagen.
48 dieren gestorven op vrachtschip nadat Turkije toegang weigert
Dierenwelzijnsorganisaties waarschuwen dat de terugreis de reeds ernstige crisis op het gebied van dierenwelzijn nog zal verergeren. De koeien, waarvan vele drachtig of ziek zijn, hebben bijna twee maanden in overvolle, onhygiënische en gevaarlijke omstandigheden op de boot doorgebracht. Aan boord staan de koeien in hun eigen uitwerpselen. De lucht is zwaar van de ammoniak en het schip is naar verluidt oververhit en slecht geventileerd.
Kalveren geboren op het schip
Er zijn al minstens 58 dode dieren bevestigd. Ten minste 140 koeien zijn aan boord bevallen. Er zijn 50 kalveren waargenomen, maar van de andere 90 is de verblijfplaats onbekend. Dierenarts Lynn Simpson:
“Levende pasgeborenen hebben het erg moeilijk, en dit is ook vreselijk voor de bemanning. Vaak krijgt de koe haar kalf zonder veel waarschuwing vooraf en bevindt ze zich vaak in een volgepakte stal met veel andere runderen. Dat betekent dat de pasgeborene gemakkelijk wordt vertrapt en gewond raakt of gedood wordt.”
Dierenrechtenorganisaties hebben de Spiridon II omschreven als zowel een noodsituatie op het gebied van dierenmishandeling als een risico voor de bioveiligheid. Ze hebben de Wereldorganisatie voor Diergezondheid (WOAH) opgeroepen om in te grijpen. Ze waarschuwen dat ontbindende kadavers, verspreiding van afval en slechte hygiëne op lange termijn gezondheids- en milieurisico’s kunnen opleveren.
Geweigerd, en nu?
Nu de koeien aan een nieuwe maand aan boord van het schip beginnen, zal hun lijden naar verwachting voortduren. En er is geen garantie dat ze de reis naar huis zullen overleven. Het is ook onduidelijk wat er met de dieren zal gebeuren als ze eenmaal in Uruguay zijn aangekomen. Ganosan Livestock, een commerciële exporteur, kan ervoor kiezen om ze door te verkopen en naar een ander land te verschepen.
Bron:
- The Animal Reader (1, 2)
- World Animal News
- Lees ook op Animals Today:
©AnimalsToday.nl Laura Lancée



