Een huisdier neem je vanwege de onvoorwaardelijke liefde die het geeft, het gezelschap en de positieve effecten op de gezondheid en welzijn. Er zouden geen andere redenen mogen bestaan. Deze feitelijke uitspraken lijken voor de meeste mensen logisch, maar verliezen voortdurend aan kracht. Een toenemende waanzin aangejaagd door likes en algoritmes op sociale media, drijft sommige huisdierenbezitters naar gedrag wat in strijd is met het respect voor dieren. Decadentie en huisdierenbezit gaan steeds vaker hand in hand en daaraan valt goed te verdienen.

Een antimoraal, vergiftigt door egocentrisme of winstbejag. Serieuze afwijkende normen vind je veelvuldig terug in de wereld van petfluencers en dieren-fashionstatements. Met als slachtoffer het huisdier. Het wordt misbruikt als absurde modepop of sneu verdienmodel.
Uitingen van disrespect
Een op het internet scrollende huisdierenbezitter komt regelmatig idiote aankleedadviezen tegen. Adviezen die een huisdier transformeren tot iets wat het niet is. Een hond bijvoorbeeld kan tijdens Halloween worden aangekleed als skelet of spook. De kattenliefhebber ziet rond Kerst veel te warme wollen pakjes in combinatie met Rudolf-the-red-nose-rendeer-geweitjes. En ook ratten, kalfjes, schildpadden, apen, eenden, kippen, paarden, cavia’s en zelfs eekhoorns ontkomen niet aan adverteerders die ze omtoveren tot slechts een voorwerp van aandacht. Hoe dan ook, de pakjes worden massaal gekocht en zijn vooral bestemd voor het produceren van foto’s en filmpjes op de sociale media.
.
.
Onderstaande video is een een typisch voorbeeld van decadentie en disrespect jegens huisdieren, waar mensen heel hard om moeten lachen, denken de makers:
.
Uitlachen
Een tienpotige hond of kat met vleugels lijkt misschien grappig, maar de essentie van en respect voor het dier gaan verloren. Lachen en hilariteit zijn dan vormen van uitlachen. Het disrespect vindt ook zijn uiting als een huisdier fysiek wordt getransformeerd, bijvoorbeeld door de vacht te kleuren. Niet zelden zie je op de sociale media foto’s van honden of katten in een felle kleur, of in een gestreept tijgerpatroon. Just de Wit van de Koninklijke Hondenbescherming is daar duidelijk over:
“Dieren zijn in de wet erkend als levende wezens met gevoel en eigenwaarde. Het verven van een hond tast die intrinsieke waarde aan en lijkt vooral gericht op menselijk vermaak.”
.

Toenemende decadentie
Wat is de motivatie om een huisdier rond te laten wandelen op straat in een afwijkende kleurenpalet, of in een oneerbiedig tenue? Of om voor eeuwig op het net te plaatsen in een absurde setting, waar het dier zelf niet om heeft gevraagd? Het antwoord daarop is in eerste aanleg de verslaving aan het verzamelen van digitale aandacht; likes en hartjes. En als je daar heel bedreven in bent dan heb je een verdienmodel.

Dierenwelzijn onder druk
Het is de tijdgeest en de macht van de sociale mediagiganten die deze verlangens naar likes zó sterk hebben gemaakt, dat het welzijn voor het dier onder druk staat. Wie scrolt over het internet, merkt al vlug dat een ‘gewoon’ pakje voor kleine hondjes bij koud weer niet meer bijzonder is. Echt scoren kan alleen nog met iets afwijkends. En dat drijft de wens op naar het collecteren van nog meer likes en hartjes, door nog ‘exclusievere’ foto’s en filmpjes te produceren.
“Hoe je met dieren omgaat, zal mij vertellen wat voor soort persoon je bent.” (dierenarts Karen Becker)
.

De gevolgen van afnemend respect voor huisdieren
Adverteerders, trimsalons en dierenspeciaalzaken spelen wereldwijd in op het like- en deelgedrag van sociale media gebruikers. Het transformeren van huisdieren is zelfs booming business. Een trimsalon (groomer) in San Diego (VS) tovert honden op verzoek om tot een Pokémon, panda of giraf en zelfs tot een cactusbloem. Met 6000 klanten per jaar harkt de salon omgerekend meer dan 1,2 miljoen euro binnen.

De nummer 1 petfluencer, eigenaar van de kat Puff met 33 miljoen volgers, verdiende via TikTok in 2024 meer dan twee miljoen dollar, met het transformeren van zijn kat in verschillende ‘personages’. Om een serieuze petfluencer te kunnen worden (lees: ondernemer over de rug van een huisdier), moet je op z’n minst 800.000 volgers hebben, of vijf miljoen weergaven per video.
.
.
Ondanks de wetenschap dat dit verdienmodel slechts door zeer weinigen wordt bereikt, zie je veel voor dieren schadelijke buitensporigheden in posts van wannabee-petfluencers, bijvoorbeeld met gepiercete en getatoeëerde huisdieren. Een huisdier als verdienmodel heeft geen echt liefdevol maatje, maar feitelijk een egoïstische werkgever.

Like it, or Love it?
Hoe ver kan deze waanzin gaan? Zijn er helemaal geen grenzen? Beleidsregels van sociale mediagiganten melden niets over decadentie ten aanzien van huisdieren, laat staan dat zij adverteerders weigeren bij schadelijke posts van petfluencers of wannabe petfluencers. En dat is altijd al zo geweest, want ook in de tijd van oude ansichtkaarten (zie bovenstaande foto) vinden we deze decadentie terug.

Dieren zijn geen fashion statement, uitgedost om uit te lachen, of kunstobject, gepiercet en toegetakeld met tatoeages. Anders gezegd: wie klakkeloos met ‘hartjes’ en ‘likes’ smijt, of filmpjes en foto’s van getransformeerde dieren deelt, draagt bij aan de toename van deze buitensporigheden. En je helpt het verdienmodel van zowel respectloze adverteerders als petfluencers. Stop ermee alsjeblieft! Laat je huisdier gewoon een dier zijn. Een hond of kat, of welk dier dan ook, is van zichzelf al schattig en leuk genoeg toch? Kies daarom voor voor ‘Love it’.
Bronnen:
- Gabriel Feitosa/YouTube
- HLN
- Insuranceopedia
- Koninklijke Hondenbescherming
- The Pet Collective/YouTube
- The Sun
- De Telegraaf
- Lees ook op AnimalsToday:
.
©AnimalsToday.nl Ron van de Pas




