De Amerikaanse afgevaardigde Dina Titus heeft een wetsvoorstel geïntroduceerd om dieren tijdens veetransporten beter te beschermen. Het voorstel voor Humaan Transport van Landbouwdieren wijzigt twee bestaande dierenwelzijnswetten. Met name dieren op langdurige transporten tussen verschillende staten zouden hierdoor beter beschermd moeten worden.

Tijdens transporten zitten dieren opgesloten in kleine, overvolle vrachtwagens, vaak in extreme temperaturen met harde geluiden, zonder eten of drinken. Dit veroorzaakt veel stress en fysieke problemen bij de dieren. Bovendien vormt het transport een groot risico voor de verspreiding van (zoönotische) ziekten, door verlaagde weerstand die ontstaat door de barre omstandigheden. Dierenwelzijnsorganisaties maken zich al lange tijd hard voor betere transportregels. Nu lijkt de noodzaak hogerop in Amerika ook binnen te zijn gekomen en wil men de bestaande wetten herzien.
Amerikaanse dierenwet
Het voorstel voor de nieuwe Amerikaanse dierenwet scherpt de criteria aan die een dier ‘geschikt’ maken voor het transport en wijzigt daarmee de Animal Health Protection Act. De criteria voor transport tussen staten worden hiermee gelijkgetrokken met die voor internationaal transport vanuit de VS. Hoewel de eisen minimaal zijn, betekenen ze wel een verbetering. Voorbeelden van criteria zijn: dieren mogen niet binnen 48 uur voor transport bevallen zijn en ze mogen tijdens transport niet zwanger, blind, ziek, vermoeid, gewond of gehandicapt zijn.
Handhaving van de zogenaamde 28-uurswet is verplicht gesteld. Deze wet bepaalt dat transporteurs na maximaal 28 uur stoppen om dieren uit te laden en te voorzien van water en voedsel. In de praktijk wordt deze regel nauwelijks nageleefd en is handhaving dus uiterst belangrijk. Senior beleidsmedewerker en jurist bij het Amerikaanse Animal Welfare Institute (AWI) benadrukt:
“De miljoenen dieren die jaarlijks over onze wegen worden vervoerd zouden recht moeten hebben op bescherming onder de oudste dierenwelzijnswet van ons land – de 28-uurswet – maar dat is niet mogelijk zonder een duidelijk mechanisme voor handhaving en samenwerking tussen instanties.”
De 28-uurswet bestaat al lange tijd (de eerste versie werd al geïntroduceerd in 1873!), maar wordt nauwelijks gehandhaafd. Tussen 2006 en 2023 werden slechts twintig onderzoeken naar schendingen van de wet. Vier daarvan leidden tot een officiële waarschuwing, maar nooit volgden er verdere consequenties.
Magere handhaving
Een belangrijke oorzaak van de magere handhaving is dat transporteurs hun reisgegevens, zoals starttijd, niet verplicht hoeven te delen, waardoor de controle op 28 uur onmogelijk is. Ook is die informatie vaak niet op te maken uit de papieren die horen bij het transport. Daarnaast bestaat er onduidelijkheid wie er verantwoordelijk is voor handhaving. Zo mochten ambtenaren van het Amerikaanse ministerie van Landbouw simpelweg niet ingrijpen bij overtredingen door Canadese transportbedrijven, terwijl het transport wel in gedrang was met de Amerikaanse dierenwetten.
Veel schendingen dierenwelzijn
Uit onderzoek van AWI blijkt dat de wet in de praktijk vaak wordt overtreden en handhaving dus cruciaal is om een verschil te maken voor de dieren. In Florida alleen al waren tussen 2006 en 2023 van de 3.500 runder transporten er 173 (met ruim 30.000 dieren) waarschijnlijk in strijd met de 28-uurswet. Dit is zorgwekkend, omdat Florida als staat niet veel veehouderij heeft en de cijfers in andere staten dus vermoedelijk erger zijn.
🐖🥵 Of het nu wel of niet wettelijk is toegestaan om dieren te vervoeren: bij temperaturen van de komende dagen is het een grof schandaal om dat te doen….. #hittestress #veetransport #slacht #dierwaardig
— Eyes on Animals (@eyesonanimals.bsky.social) 11 augustus 2025 om 22:25
De hoop is nu dat de nieuw ingediende dierenwet hier verandering in kan brengen en de trieste situatie voor de dieren in ieder geval een klein beetje zal verbeteren. Echter, er is nu enkel actie ondernomen wat betreft lange transporten (tussen staten), en is er nog geen zicht op verbetering van de kortere transporten. Afgevaardigde Titus over de door haar ingediende nieuwe Amerikaanse dierenwet:
“Veel te lang zijn federale regels die een humane behandeling van getransporteerde landbouwhuisdieren vereisen, niet gehandhaafd. De wet op het Humane Transport van Landbouwdieren zou een einde maken aan deze lakse regelgeving, die ertoe heeft geleid dat veel dieren tijdens het transport gewond zijn geraakt of aan ziektes zijn bezweken.”
Veetransporten in en uit de EU
Ook in de EU is de situatie verre van ideaal. Ook hier is onvoldoende handhaving en toezicht op de bestaande vervoerswetgeving. Er is een groot gebrek aan controles. Voor elk transport van meer dan acht uur is toestemming nodig. Als de controles niet goed worden uitgevoerd, mogen ook transporten die niet voldoen aan de eisen gewoon met goedkeuring reizen. En als het gaat om transporten naar landen buiten de EU vinden er helemaal geen betrouwbare controles meer plaats. Deze landen geven slechts aan hoeveel dieren de eindbestemming bereiken en in welke omstandigheden ze verkeren. Een officiële veterinaire controle ontbreekt echter geheel. Er gaan ieder jaar zo’n drie miljoen dieren op transport vanuit de EU richting het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Turkije.
Bronnen:
©AnimalsToday.nl Imane Vossen




